سلامت نیوز :  یک متخصص گوش، حلق و بینی با بیان اینکه آلودگی صوتی شایع ترین علت کاهش شنوایی عصبی اکتسابی بالغین است، گفت: این بیماری هنگامی که به گوش آسیب برساند دیگر قابل درمان نیست.

به گزارش سلامت نیوز ، دکتر ابراهیم رزم پا در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه آلودگی صوتی شایع ترین علت کاهش شنوایی عصبی اکتسابی بالغین است، اظهار داشت: این بیماری قابل پیشگیری است اما هنگامی که به گوش آسیب برساند دیگر قابل درمان نیست.

وی ادامه داد: اصولاً سر و صدای زیاد و آلودگی صوتی نوعی عامل استرس زای بیولوژیک است که نه تنها بر سیستم شنوایی بلکه بر کل بدن انسان اثر می گذارد به طوری که باعث تحریک سیستم اعصاب مرکزی، تأثیر بر سیستم غده هیپوفیزوآدرنال، ‌ایجاد اختلالات هورمونی می‌شود و هنگامی که باعث کاهش شنوایی شود، شخص نمی تواند به راحتی با افراد اجتماع ارتباط برقرار کند و این خود باعث کاهش کیفیت زندگی و سلامت روانی او می‌شود.

دکتر رزم پا با اشاره به اینکه صوت به صورت حاد و مزمن باعث صدمه به گوش می شود، گفت: نوع حاد مثل، انفجار ناگهانی، شلیک گلوله، نارنجک و ترقه و غیره در نزدیک گوش است که معمولاً یک طرفه است و نوع مزمن بیشتر در افرادی است که بدون آگاهی و استفاده از تمهیدات کافی حفاظتی در کارخانه‌های پر سر و صدا سال‌ها کار کرده‌اند و هنگامی متوجه سنگین شدن گوش می شوند که آسیب جدی به دستگاه اعصاب شنوایی وارد شده است.

وی با بیان اینکه موج انفجار ناگهانی می تواند منجر به پارگی پرده گوش و حتی گاهی منجر به گسیختگی استخوانچه‌های گوش میانی می‌شود، اظهار کرد: این نوع آسیب گوش میانی، دستگاه انتقالی گوش را در بر می‌گیرد که این حالت در اغلب موارد برخلاف انواع عصبی با عمل جراحی قابل درمان است.

این متخصص گوش، حلق و بینی در خصوص شرایط بالینی بیمار در معرض آلودگی مزمن صوتی گفت: این بیماری خصوصیات بالینی مشخصی ندارد که بتوان آن را از بقیه بیماریهای گوش که باعث کاهش شنوایی عصبی می شوند جدا کرد و تشخیص آن از راه گرفتن شرح حال و محل کار فرد و معاینه و آزمایشان شنوایی سنجی مقدور است و گاهی بیمار ممکن است وزوز گوش هم داشته باشد.

وی با بیان اینکه اصولاً دستگاه شنوایی عصبی بعضی افراد آسیب پذیر از دیگران است، گفت: به عنوان مثال در افرادی که موهای بور و چشمان آبی دارند این حساسیت و آسیب پذیری بیشتر از افرادیست که موها و چشمان سیاه دارند.

دکتر رزم پا خاطر نشان کرد: بعضی از داروها اثر سمی بر سلول‌های شنوایی دارند مثل آمینوگلیکوزیدها ( جنتامایسین)، قرص آسپیرین و یا بعضی از داروهای ادرار آور ، افرادی که از این داروها استفاده می‌کنند در صورتی که در معرض آلودگی شدید قرار گیرند، اعصاب شنوایی آنها آسیب پذیرتر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسین ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    0 0
    با سلام مطالب خوب بود .بنده به علت موج انفجار کاهش شنوایی دارم و صدای بلند اعصابم را خرد میکند .آیا عمل تزریق عصب بنده را درمان میکند؟؟؟؟؟؟؟