سلامت نیوز : كارشناسان توصیه می كنند كه رفتار درمانی شناختی یا همان 'گفتار درمانی ' برای درمان افراد مبتلا به بی خوابی بهتر از مصرف قرص خواب است.

تحقیقات نشان داده است كه رفتار درمانی شناختی یا 'سی.بی.تی' می تواند به اندازه مصرف دارو در درمان مشكلات مرتبط با خواب مزمن موثر باشد.

به گزارش 'لایو' ساینس ، رفتار درمانی شناختی نه تنها بی خوابی را درمان می كند بلكه نشانه های افسردگی را نیز از بین می برد.

همچنین نتایج مطالعه ای كه به تازگی انجام شده است ، نشان می دهد كه مصرف قرص های خواب برای درمان بی خوابی، طول عمر افراد را كوتاه می كند.

'دیوید پلانت' متخصص خواب از دانشگاه 'ویسكانسین' در این مورد گفت : فواید رفتار درمانی شناختی طولانی مدت است و حتی تا پس از درمان نیز ادامه پیدا می كند كه این موضوع در مورد قرص های خواب صادق نیست. با كمك یك متخصص خواب، شخص مبتلا به بی خوابی یاد می گیرد تا عادت های خوب خواب خود را گسترش دهد.

وی خاطرنشان كرد : بی خوابی می تواند چند هفته طول بكشد و سایر مشكلات همچون آپنه خواب، سندرم پای بی قرار ، سوء مصرف مواد و یا اختلالات ذهنی را به همراه داشته باشد.

برخی مطالعات نشان داده است كه مصرف قرص خواب می تواند خطرناك باشد اما كارشناسان هنوز مصرف قرص خواب را برای كوتاه مدت مفید می دانند.

'جیمز فایندلی' متخصص خواب رفتاری از دانشگاه 'پنسیلوانیا' در این مورد گفت : مصرف داروهای خواب آور برای افرادی كه دارای استرس شدید و یا غمناك هستند احتمالا برای مدت یك ماه سودمند است اما بعد از این مدت مصرف این داروها باید قطع شود.

وی خاطرنشان كرد : قرص های خواب در از بین بردن بیماری سریع عمل می كنند اما خطر معتاد شدن را نیز به دنبال دارد.اغلب مردمی كه در نواحی دور دست زندگی می كنند دسترسی به پزشك متخصص رفتار درمانی شناختی ندارند و یا نمی توانند متخصصی در شبكه بهداشتی خود پیدا كنند.

به گفته فایندلی مطالعات نشان داده است كه به طور متوسط رفتار درمانی شناختی حدود هشت هفته طول می كشد تا بهبودی در روند خواب ایجاد كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha