سه‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۵
سلامت نیوز: حمله تشنجی «دمی مور»، بازیگر هالیوود و بستری شدن او در بیمارستان، درست ۲ ماه پس از طلاق او از شوهرش، «آشتون کوچر» رخ داد. این رویداد می تواند نشان دهنده این باشد که طلاق ممکن است فرد را بیمار کند....

وکیل «مور»، در بیانیه ای اعلام کرد: «با توجه به استرس هایی که در حال حاضر در زندگی «دمی» وجود دارد، به دنبال کمک حرفه ای برای معالجه فرسودگی و بهبود سلامت عمومی اش است.» گزارش های تاییدنشده حاکی از آن بود که استفاده از واژه «فرسودگی»، در واقع پوششی برای پنهان کردن سوءمصرف مواد و سوءتغذیه است.
ابتلا به اختلال خورد و خوراک (بی اشتهایی)، تماس با اورژانس در ساعت های پایانی شب به دنبال حمله تشنجی و مصرف مفرط اکسید نیتریک (گاز خنده آور) از شایعاتی بود که در اینترنت درباره وضعیت دمی مور منتشر شد، اما درباره اینکه ناکامی مور در ازدواج ممکن است علت بروز مشکلات سلامت او باشد، کمتر سخن گفته شده است. پژوهشگران دانشگاه آریزونا در مقاله ای که این ماه منتشر کرده اند، نشان دادند افراد مطلقه نسبت به افراد متاهل در خطر بالاتر مرگ زودرس هستند. بر اساس این بررسی، جدایی ممکن است به اندازه ۱۵ نخ سیگار کشیدن در روز، اضافه وزن و مشروب خواری مفرط برای سلامت فرد زیانبار باشد.


● نتایج یک تحقیق
یک بررسی دیگر در سال ۲۰۰۶ نیز نشان داد که زنان میانسال مطلقه نسبت به زنان متاهل همسن و سالشان، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند. سرطان و مشکلات حرکتی نیز می توانند سلامت افراد را پس از جدایی به خطر بیندازند؛ مخصوصا اگر بعد از سال ها زندگی مشترک اتفاق بیفتد. در روزها و ماه های اولیه پس از طلاق، مشکلات سلامت روانی بیشتر فرد را تهدید می کنند.
به گفته کارشناسان، وقتی فرد در روزهای اول پس از طلاق به پایان یافتن زندگی مشترک می اندیشد، دچار احساسات پیچیده ای مانند اندوه، خشم، شرم و ترس می شود. احساس اندوه و ترس ممکن است خواب و برنامه تغذیه را به هم بریزد و این وضعیت بر سلامت اثر منفی می گذارد و فرد را در معرض ابتلا به بیماری ها قرار خواهد داد.
جدایی، زمینه را برای بازگشت فرد به عادت های بد قبلی اش فراهم می کند. اختلال های خورد و خوراک (بی اشتهایی یا پرخوری) که مدت ها تحت کنترل بوده اند، ممکن است در زمان استرس دوباره بروز کنند. از این مهم تر، براساس «بررسی جهانی سلامت روانی» سازمان جهانی بهداشت، سوءمصرف مواد روانگردان پس از طلاق در زنان بیشتر از مردان رخ می دهد و مردان با احتمال بیشتری ممکن است منزوی و افسرده شوند.


● آن روی سکه
درباره آن روی سکه نیز باید گفت اینکه فرد فقط به این دلیل که طلاق ممکن است سلامت را به خطر بیندارد، به زندگی مشترک پر از تنش خود ادامه دهد هم منطقی نیست. بررسی های محققان دانشگاه آیوا نشان داده دستگاه ایمنی بدن زوج هایی که از زندگی با یکدیگر راضی نیستند، از زوج های شاد ضعیف تر است و مدت زمان بیشتری طول می کشد تا زخم هایشان ترمیم شود. اگر مجبور شدید به هر دلیلی از همسرتان جدا شوید، برای محافظت از خودتان بعد از طلاق و جلوگیری از افسردگی، به ورزش بپردازید و به الگوی خواب و خوراکتان توجه داشته باشید. می توانید از خانواده، دوستان و در صورت نیاز روان درمانگران و نهادهای حامی افراد مطلقه هم کمک بگیرید.
 
منبع :پورتال خبری البرز
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha