عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان این که هم‌اکنون شرکت‌های واردکننده دارو هیچ مشکلی در تأمین ارز خود از بانک مرکزی ندارند، افزود: تنها علت ایجاد مشکل تأمین ارز وارداتی در چند مدت اخیر، بروز ناهماهنگی میان شرکت‌های واردکننده و مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی است.

سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان این که هم‌اکنون شرکت‌های واردکننده دارو هیچ مشکلی در تأمین ارز خود از بانک مرکزی ندارند، افزود: تنها علت ایجاد مشکل تأمین ارز وارداتی در چند مدت اخیر، بروز ناهماهنگی میان شرکت‌های واردکننده و مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی است.

محمد ضابطی‌طرقی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به گرانی دارو به‌ویژه داروهای خاص و بیوتکنولوژیک در چند ماه اخیر، افزود: متأسفانه گرانی این‌گونه محصولات تبعات نگران‌کننده‌ای را برای بیماران به‌دنبال دارد.

نماینده مردم نطنز و قمصر در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر تلاش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پیرامون کنترل قیمت دارو در داخل کشور، گفت: برنامه اخیر اعضای این کمیسیون برای کاهش هزینه‌های خرید دارو معطوف به ایجاد ردیفی مجزا در بودجه حوزه بهداشت و درمان سال ۹۱ کل کشور برای تأمین اعتبارات داروهای خاص است.

وی با بیان این که نوسانات اخیر در بازار ارز تأثیرات نامناسبی را بر قیمت محصولات دارویی گذاشته است، یاد‌آور شد: متأسفانه افرادی که در حوزه واردات دارو فعالیت می‌کنند تنها به فکر تجارت پرسود هستند و به‌ ابعاد انسانی این اقدامات فکر نمی‌کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشتم، با تأکید بر این که هم‌اکنون شرکت‌های واردکننده دارو هیچ مشکلی در تأمین ارز خود از بانک مرکزی ندارند، افزود: تنها علت ایجاد مشکل تأمین ارز وارداتی در چند مدت اخیر، بروز ناهماهنگی میان شرکت‌های واردکننده و مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی است از این‌رو در صورتی که این ناهماهنگی‌ و مشکلات کاهش یابد به‌طور حتم قیمت محصولات دارویی کاهش می‌یابد.

همه این موضوع‌ها در شرایطی است که مسئولان وزارت بهداشت به شکل غیرمستقیم افزایش قیمت دارو‌ها  را تأیید کرده‌اند، چراکه تأثیرات اجرای قانون هدفمندکردن یارانه، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و افزایش میزان قیمت ارز در کشور در ماه‌های گذشته به سه‌ضلع مثلثی از علت‌های افزایش میزان قیمت دارو‌ها در تمامی داروخانه‌های کشور تبدیل شده است.

هم‌اکنون ۹۶ درصد از داروهای مصرفی داخلی در کشور تولید و حدود چهار درصد از خارج وارد می‌شود، این در حالی است که ۹۶ درصد تولید داخل از نظر ارزشی ۶۵ درصد و چهار درصد وارداتی حدود ۳۵ درصد ارزش ریالی را شامل می‌شود که با فعالیت و توسعه واحدهای موفق دارویی می‌توان روند کاهش وابستگی را تسریع کرد./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha