در این روزهای پایانی سال که خیلی از ما به مرور فعالیتهایمان در سال قبل و برنامه ریزی برای سال نو می پردازیم من هم به نوبه خود می خواهم مروری داشته باشم بر آنچه در سال جاری در حوزه کودکان انجام دادیم و برنامه هایی که در سالنو، پیش رو داریم.

سلامت نیوز: در این روزهای پایانی سال که خیلی از ما به مرور فعالیتهایمان در سال قبل و برنامه ریزی برای سال نو می پردازیم من هم به نوبه خود می خواهم مروری داشته باشم بر آنچه در سال جاری در حوزه کودکان  انجام دادیم و برنامه هایی که در سالنو، پیش رو داریم.



صندوق کودکان سازمان ملل(یونیسف) همواره بر نقش کلیدی هنرمندان و افراد معروف در پیشبرد اهداف آن سازمان و ترویج پیام هایش به نفع کودکان تاکید داشته است. خوشبختانه امسال یونیسف افتخار همراهی هنرمندان زیادی را در برنامه هایش برای کودکان ایران داشت که جای بسی خشنودی است.

به مناسبت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر و با همراهی اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در گفتگویی صمیمانه با دوست خوب و هنرمندم خانم لیلا حاتمی درباره تغذیه فرزندانش با شیر مادر و اهمیت آن به عنوان یکی از ستون های سلامت مادر و فرزند، صحبت کردیم که این نوع گفتگو شیوه ای نو و متفاوت در اطلاع رسانی در این زمینه محسوب می شود.

همچنین به مناسبت روز کودک، شانزدهم مهرماه، با محوریت فرزند پروری مثبت و جامعه ایمن ، گروهی از هنرمندان پیام هایی درباره نحوه رفتار با فرزندانشان ارائه دادندکه با تایید دفتر سلامت روان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این پیام ها در اختیار مردم قرار گرفت و با استقبال خوبی مواجه شد. در اینجا بار دیگر از همه این هنرمندان تشکر می کنم و می گویم:" بهاره رهنما و پریای عزیز، پژمان بازغی و نفس عزیز، علیرضا خمسه و گلسای عزیز، امیر جعفری ، ریما رامین فر و آیین عزیز، ویشکا آسایش و گیو عزیز، لادن طباطبایی و سهای عزیز ، از همراهیتان سپاسگذارم. مشارکت فعال شما در این زمینه از سوی دفتر منطقه ای یونیسف در خاورمیانه و شمال آفریقا به عنوان الگویی موفق از همراهی هنرمندان با یونیسف مورد تقدیر قرار گرفته است."

امسال همچنین کارگردان نامی کشورمان آقای حسن فتحی با حضور در دفتر یونیسف ایران جایزه نقدی خود از جشنواره جام جم را به کودکان سومالی تقدیم کردند که با توجه به  شرایط بحرانی  این کودکان و خانواده هایشان ، ارزش مادی و معنوی زیادی داشت.
اما با این حال، هنرمندان و افراد نامی زیادی هستند که همواره به صورت انفرادی و یا درحرکتی گروهی کمکهای مادی و معنوی مختلفی برای بهبود رفاه کودکان کشور انجام داده و می دهند که بسیار قابل تقدیر است.
از دیگر خبرهای خوب امسال برنده شدن برنامه سازانی از جمهوری اسلامی ایران در دو مسابقه جهانی یونیسف بود.در بخش مسابقه رسانه ای یونیسف در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا ، انیمیشنی به نام "خط کش" در رابطه با تنبیه بدنی کودکان ساخته آقای اصلان شاه ابراهیمی جایزه گرفت. همچنین در مسابقه روز رسانه در دست کودکان، که امسال آخرین دوره جهانی خود را گذارند، برنامه ای از رادیو سلامت به تهیه کنندگی خانم میترا ضیایی که کودکان مجری و گرداننده آن بودند، در بخش جایزه منطقه ای اول شد.
و اما تازه ترین خبر خوب سال جاری، اصلاحات مثبت در مفاد مربوط به کودکان در قانون مجازات اسلامی بود که نوید بخش حمایت هر چه بیشتر از حقوق کودکان معارض قانون است.
در سال جدید دفتر یونیسف ایران با سرفصل های جدیدی ، برنامه پنج ساله کشوری خود را با توافق دولت جمهوری اسلامی ایران برای دوره  پنج ساله 2012 تا 2016 میلادی آغاز می کند. برنامه های جدید یونیسف در این زمینه ها متمرکز خواهند بود:" رشد و تکامل دوره خردسالی ، تغذیه و امنیت غذایی،الگوی مدارس دوستدار کودک،حمایت از کودکان معارض قانون، پیشگیری از رفتارهای پرخطر از جمله مصرف مواد مخدر و انتقال اچ آی وی در میان نوجوانان و جوانان و ترویج الگوهای سلامت اجتماعی در شیوه زندگی".
آرزویمن در نوروز و سال جدید، شادی فراوان برای همه کودکان ایران است. معتقدم هرکدام از مادر هر جایگاهی می تواند به عنوان سفیر صلح و دوستی کودکان عمل کند و گامی برای شکوفایی استعداد ها و پرورش ظرفیتهای کودکان سرزمین مان بردارد.

از شما متشکرم و سال نو را به همه دوستداران و حامیان کودک تبریک می گویم.

مهتاب کرامتی
سفیر حسن نیت یونیسف ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha