چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۸
کد خبر: 44401
سلامت نیوز: قارچ‌ها موجودات فرصت‌طلبی هستند و در تمام مکان‌ها به‌خصوص مکان‌های گرم و مرطوب مانند کف سالن‌های ورزشی، رختکن، داخل کفش و جوراب و حتی در کف آشپزخانه یافت می‌شوند. هیچ کس دوست ندارد روی پوست بدنش به ویژه پاها و لای انگشتانش قارچی پیدا شود. قارچ ناخن که نوعی بیماری است هنگامی اتفاق می‌افتد که قارچ در بستر یک یا تعدادی از ناخن‌ها ریشه کند.

قارچ‌ها موجودات فرصت‌طلبی هستند و در تمام مکان‌ها به‌خصوص مکان‌های گرم و مرطوب مانند کف سالن‌های ورزشی، رختکن، داخل کفش و جوراب و حتی در کف آشپزخانه یافت می‌شوند. هیچ کس دوست ندارد روی پوست بدنش به ویژه پاها و لای انگشتانش قارچی پیدا شود. قارچ ناخن که نوعی بیماری است هنگامی اتفاق می‌افتد که قارچ در بستر یک یا تعدادی از ناخن‌ها ریشه کند. در این مقاله عوامل به‌وجود آورنده قارچ ناخن را بررسی کرده و سه راه مقابله با آن را معرفی می‌کنیم.

دلایل ابتلا به  قارچ ناخن
علت عمده به وجود ‌آمدن قارچ ناخن، قارچ درماتوفیت است ‌اما مخمر و کپک نیز می‌توانند عامل این بیماری باشند.  قارچ از طریق بریدگی‌های نامرئی یا جدایی ناخن از بستر آن، به بستر ناخن هجوم می‌آورد. البته گرما و رطوبت دائمی شرایط آسان‌تری را برای شیوع قارچ ناخن فراهم می‌کند. شست پا بیشتر اوقات در محیط تنگ، محدود و مرطوب جوراب و کفش قرار دارد که در آن محل گردش خون کمتر است؛ بنابراین این  قسمت پا از ناخن‌های دست آسیب‌پذیرتر هستند.

شرایطی که به وجود‌ آمدن قارچ را تسهیل می‌کنند
شرایط مرطوب و نمداری که قارچ ناخن را به وجود می‌آورند می‌تواند ناشی از عرق کردن شدید، کار کردن در محیط‌های مرطوب و نمدار یا ورزش با پای برهنه باشد. بنابراین از پا برهنه راه رفتن در محیط استخر، محیط رختکن و دوش‌های مشترک حمام اجتناب کنید؛ به‌خصوص اگر در نواحی اطراف ناخن‌هایتان بریدگی، خراش، عرق‌سوز یا پاره شدگی وجود دارد.
از کفش‌هایی استفاده کنید که فضای کافی برای عبور و مرور هوا را دارند و مانع انباشته شدن رطوبت در پا می‌شوند. کفش‌ها و جوراب‌های تنگ به عرق کردن پا و به وجود‌ آمدن محیط نمدار و مرطوبی که بستر قارچ‌ها ‌خواهد شد کمک می‌کنند. بیماری‌های خاصی مانند دیابت، بیماری با سیستم ایمنی ضعیف و همچنین پسوریازیس می‌توانند احتمال به وجود ‌آمدن قارچ ناخن را بالا ببرند.

 درمان‌های خانگی برای قارچ ناخن
سرکه سیب، محلول خوبی برای فرو بردن پا در آن به منظور از بین بردن قارچ ناخن‌های پا به شمار می‌رود. چون اسید موجود در سرکه سیب باعث مرگ قارچ می‌شود. درمان‌های خانگی یک قسمت سرکه و دو قسمت آب را پیشنهاد می‌کنند. اگر پوستتان قرمز یا ملتهب شد این کار را ادامه ندهید.


چای و روغن زیتون می‌توانند به درمان قارچ ناخن کمک کنند. چای دارای مواد ضدباکتری طبیعی است که به مشکل قارچ ناخن کمک می‌کنند و روغن زیتون نیز از شکستگی و افتادن ناخن عفونی شده جلوگیری می‌کند. اضافه کردن مواد پروبیوتیکی به رژیم غذایی می‌تواند به عنوان علاج قارچ ناخن مورد توجه قرار گیرد. ماست پروبیوتیک و کفیر منابع خوبی برای درمان این گونه قارچ‌ها هستند. استفاده از مواد غذایی «سفیدرنگ» مانند شکر، آرد سفید و کربوهیدرات‌های تصفیه شده را کاهش دهید. حواستان به مصرف لبنیات باشد.  
از جوراب‌های نخی استفاده کنید. نخ موجود در جوراب به پای شما مجال نفس کشیدن می‌دهد و رطوبت کفش را کاهش می‌دهد. خانم‌ها هم سعی کنند ناخن‌هایشان را در یک خط مستقیم بچینند و از لاک ناخن استفاده نکنند؛ زیرا لاک رطوبت را بین ناخن و بستر ناخن نگه می‌دارد.

منبع: همشهری تندرستی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha