مصرف برخی از داروها و مکمل ها می توانند موجب بروز یبوست شده و حتی این بیماری را نیز تشدید کنند.

سلامت نیوز : مصرف برخی از داروها و مکمل ها می توانند موجب بروز یبوست شده و حتی این بیماری را نیز تشدید کنند.

به گزارش سلامت نیوز ، دكتر آرمین مشهور، متخصص بیماری های گوارشی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: یبوست بیماری است که در آن مدفوع به دشواری از روده خارج شده و در نتیجه آن مشکلات زیادی در ناحیه شکم به وجود می آید.

وی با بیان اینکه تغییر عادات غذایی از جمله مهمترین عوامل بروز یبوست است تأکید کرد: مصرف برخی از داروها و مکمل ها نیز می تواند موجب بروز یبوست شده و حتی این بیماری را نیز تشدید کند.

مشهور با اشاره به اینکه مصرف داروهای ضد درد و مسکن ها نقش بسیار مهمی در بروز یبوست دارد اظهار داشت: علاوه بر داروهای ضد درد، داروهای ضد اسید معده، ضد فشار خون، ضد پارکینسون، ضد افسردگی و ضد گرفتگی عضله نیز می توانند موجب ابتلا به یبوست شوند.

وی تصریح کرد: آنتی هیستامین ها، داروهای ادرار آور و داروهای ضد رعشه نیز می توانند در بلند مدت موجب یبوست شوند.

وی گفت: البته ارتباط بین داروهای فوق و بروز یبوست به طور عمده مربوط به زمانی است که این داروها بیش از اندازه طولانی مدت و خارج از دستور پزشک مصرف شوند.
مشهور با اشاره به اینکه برخی از مکمل های غذایی نیز می توانند موجب یبوست شوند، یادآور شد: مکمل های آهن و کلسیم از جمله مهمترین مکمل هایی هستند که مصرف بیش از اندازه و طولانی مدت آنها می تواند خطر ابتلا به یبوست را افزایش دهد.

**کمبود فیبر در رژیم غذایی، عامل اصلی بروز یبوست
این متخصص بیماری های گوارشی در ادامه گفت: الگوی نامناسب تغذیه ای مهمترین عامل مرتبط با یبوست و عوارض آن است.

وی با بیان اینکه کمبود فیبر در رژیم غذایی عامل اصلی بروز یبوست است تأکید کرد: در واقع افرادی که در رژیم غذایی آنها فیبر به میزان کافی وجود دارد بسیار مهمتر از دیگران دچار یبوست می شوند.

مشهور با اشاره به اینکه فیبر به دو دسته محلول و غیر محلول تقسیم می شوند یادآور شد: فیبر محلول به راحتی هضم نمی شود و در طول لوله گوارش تقریباً بدون تغییر باقی می ماند.

وی گفت: سبزی ها و میوه ها از مهمترین منابع غنی فیبر هستند که مصرف آنها در کنار کاهش مصرف چربی ها می تواند خطر یبوست را کاهش دهد.

مشهور با بیان اینکه کاهش تحرک و فعالیت بدنی نیز با بروز یبوست در ارتباط است خاطرنشان کرد: برخی از بیماری ها و نارسایی ها هم می توانند موجب ابتلا به یبوست شوند که این بیماری ها و نارسایی ها به طور عمده مربوط به دستگاه گوارش به ویژه روده هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha