سلامت نیوز: سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد که اسباب‌بازی‌های وارداتی از لحاظ رعایت الزام‌های فیزیکی، مکانیکی و حد مجاز استفاده از عناصر سنگین در آنها، در آزمایشگاه‌های ایمنی این سازمان بررسی می‌شوند، از این رو وجود اسباب‌بازی‌های غیراستاندارد در سطح کشور به‌علت ورود آن به‌صورت قاچاق، مسافر و مناطق آزاد است.

به‌گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت، «سازمان ملی استاندارد ایران»  به انتشار خبری با عنوان «آینده مبهم کودکان امروز نتیجه استفاده از اسباب‌بازی‌های چینی» واکنش نشان داد.

در بخشی از این پاسخ آمده است: نظر به شرایط نابسامان تولیدات اسباب بازی کودکان در سطح ملی و واردات بی‌رویه آن و با عنایت به تأثیر مستقیمی که استفاده از اسباب‌بازی غیر استاندارد روی ایمنی و سلامت کودکان دارد، سازمان ملی استاندارد ایران در سال ۱۳۸۰ اقدام به تدوین استانداردهای ملی اسباب‌بازی بر اساس معتبرترین استانداردهای بین المللی (سری استاندارد ISO ۸۱۲۴) کرد و متعاقب آن در یکصدمین شورای عالی استاندارد اجباری بودن تولید داخل، واردات و صادرات این کالا را به تصویب شورای عالی استاندارد رساند.

در بخشی دیگر از این پاسخ آمده است: پس از این اقدام جدی و به منظور ایجاد بستر مناسب اجرای استاندارد و نظارت بر کیفیت کالاهای وارداتی و تولید داخل آزمایشگاه ایمنی اسباب‌بازی در ستاد سازمان استاندارد راه‌اندازی شده و با توجه به گستردگی واردات اسباب‌بازی از مرزهای جنوب و جنوب‌غربی، چهار آزمایشگاه در استان‌های بوشهر، خوزستان و هرمزگان راه‌اندازی شد و هم‌اکنون سازمان ملی استاندارد ایران با ظرفیت موجود، توان نظارت و کنترل اسباب‌بازی‌هایی که از مبادی ورودی مجاز وارد کشور می‌شوند را دارد.

در ادامه این گزارش آمده است که آزمایشگاه‌ها، ایمنی اسباب‌بازی را به لحاظ رعایت الزامات فیزیکی و مکانیکی و حد مجاز عناصر سنگین موجود در مواد آن از قبیل آنتیموان، آرسنیک، باریم، کادمیوم، کرم، سرب و جیوه بررسی کرده و در صورت وجود هرگونه انطباق ندادن اسباب بازی که به‌طور قانونی وارد کشور شده است از ورود آن ممانعت کرده و به کشور مبدا عودت داده می‌شود.

لذا وجود اسباب‌بازی‌های غیر استاندارد در سطح کشور به علت ورود اسباب بازی به‌صورت قاچاق و از طریق مسافر و مناطق آزاد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha