گروهی از دانشمندان ایتالیایی به تازگی کشف کرده اند که برخلاف تصور تنها دو فضا در اتخاذ تصمیمات مهم یا سطحی شرکت ندارند.

بیش از دو فضای مغزی در فرایند تصمیم گیری شرکت دارند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، در طول زندگی هر انسانی لحظاتی پیش می آید که مجبور به اتخاذ تصمیماتی می شود که برخی از این تصمیمات سطحی و زودگذر و برخی بسیار مهم هستند. تحقیقات اخیر دانشمندان دانشگاه ورونا نشان می دهد که برخلاف تصور در مغز بیش از دو فضای متفاوت برای تصمیم گیری های سطحی یا مهم وجود دارد.

در حقیقت تاکنون تصور بر این بود که فضاهای حسی مسئول کنترل حواس بینایی، شنوایی و... اطلاعات رو به گسترش را تحلیل می کنند در حالی یک سری از فضاها در لب جلو پیشانی و لب آهیانه این دروندادها را مورد ارزیابی قرار می دهند و بین گزینه های ممکن، آنهایی را که از فرصت بیشتری برخوردارند انتخاب کرده و فرماندهی موتورهای لازم برای به واقعیت تبدیل کردن این فرصت ها را به عهده می گیرند.

این درحالی است که نتایج این تحقیقات که در مجله علمی "نورون" منتشر شده است، نشان می دهد که همیشه این تقسیم بندی درست نیست، بطوری که این دانشمندان کشف کرده اند که فعالیت نورون های فضای V4 مغز که یکی از فضاهای بصری مغز انسان است تنها به رمزگذاری ویژگی های فیزیکی یک تحریک مشغول نیست بلکه همچنین این فضا نوعی پاسخ تحرکی یا رفتاری متناسب با نوع تحریک را هم از خود بروز می دهد.

در این تحقیق از 16 تحریک مختلف که از ترکیب 4 رنگ آبی ، قرمز ، سبز و زرد مشتق شده بودند و 4  جهت افقی ، 45 درجه به راست ، عمودی و 45 درجه به چپ استفاده شد.

این دانشمندان هنگام انتخاب رنگ و جهت مورد نظر و کنترل سلولهای فضای V4 داوطلبان کشف کردند که در فاز آغازین ویژگی های تحریک بررسی می شود اما تنها در فاز پایانی این فضا به حرکت هایی که قبلا رمزگذاری شده بودند، پاسخ می دهد.

به عبارت دیگر تنها در این بافت بنظر می رسد یک فضای بصری بطور فعال در فرایند تصمیم گیری شرکت می کند، بنابراین فضاهایی که تاکنون تصور می شد در تصمیم گیری حضور دارند، تنها مناطق مغزی مسئول این فرایند نیستند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha