سلامت نیوز : تحقیقات جدید در فنلاند نشان می دهد نوزادان نارس در مراحل بعدی زندگی خود از توانمندی ذهنی بالایی درمقایسه با همنوعان خود برخوردار نیستند.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ، دانشمندان فنلاندی این تحقیقات علمی را روی 208 جوان انجام دادند و دریافتند: کسانی که بدون داشتن نارسایی های خطرناک مغزی به طور نارس بدنیا آمده اند، از توانمندیهای ذهنی بالایی نظیر سایر جوانان هم سن و سال خود برخوردار نیستند.

این دانشمندان دریافتند: این گروه از جوانان در برخی از فاکتورهای سنجش حافظه و تمرکز و برخی مهارت های ذهنی دیگر نمرات پایین گرفتند.

خانم کاتری ریکونو از دانشگاه هلسینکی فنلاند گفت: کودکان نارس نمرات پایین تری در آزمایشات شناختی می گیرند و این اولین تحقیقاتی است که میزان تاثیر کمبود وزن شدید در نوزاد را بر عملکردهای اجرایی او مثل تمرکز و حافظه بینایی در سنین جوانی بررسی می کند.

وی افزود: با وجود اینکه عملکرد این افراد در آزمایش های حافظه نسبت به همنوعان خود کمتر است اما این عملکرد در سطح طبیعی باقی می ماند.

این تحقیقات درباره توانمندیهای تحصیلی خاطرنشان کرد: افراد متولد شده به صورت نارس نیاز بشتری به شیوه های آموزشی خاص دارند اما درمرحله دانشگاهی آنها در سطح همنوعان خود قرار دارند که با وزن طبیعی متولد شده اند.

این تحقیقات از بررسی افرادی که به طور نارس بدنیا آمده اند و از نارسایی در سیستم عصبی خود رنج می برند، خودداری کرده است.

ریکونو گفت: والدین کودکان نارس به دنیا آمده باید مراقبت کامل و فضای مناسبی را ایجاد کنند که به رشد کودکانشان به طور طبیعی -صرف نظر از حجم بدن آنها به هنگام تولد- کمک کند.

وی همچنین به تحقیقات گذشته درباره فواید شیر مادر در رشد طبیعی نوزدان بویژه نوزادان نارس اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha