سلامت نیوز : مسافرتهای خانوادگی می تواند مایه آرامش و تفریح باشد اما بی توجهی به نکات بهداشتی علاوه بر ایجاد رنج و دلهره، سفر را با تنش و نگرانی همراه خواهد کرد، در حالی که با رعایت نکات ساده می توان سفری خوب و دلپذیر داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: غذا به عنوان منبع تولید انرژی، در صورت آلودگی می تواند منشأ بیماری های مختلفی از جمله بیماری های گوارش و مسمومیت های غذایی شود.

دکتر محمد صادق علیمردانی با بیان اینکه باید در طول سفر، به طور متناسب، متعادل و متنوع از تمام گروه های غذایی استفاده کرد، افزود: بهترین نحوه تغذیه در سفر خوردن مواد غذایی تازه است زیرا امکان نگهداری غذای پخته به صورت سالم بیش از دو ساعت در دمای اتاق وجود ندارد.

 وی، بر مصرف روزانه حدود دو تا سه لیوان شیر یا ماست تأکید کرد و افزود: مصرف ماست تازه از بروز بسیاری از عفونت های روده ای مولد اسهال جلوگیری می کند. دکتر علیمردانی افزود: همچنین در طول سفر برای جلوگیری از کم آبی و یبوست، باید حداقل روزانه 6 تا 8 لیوان مایعات مصرف کرد.

وی تصریح کرد: مسافران باید سعی کنند به میزان لازم آب سالم ( آب جوشیده شده یا معدنی ) به همراه داشته باشند و از مصرف آب چشمه و یا هرگونه آب دیگری که اطمینان به بهداشتی بودن آن وجود ندارد، خودداری کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گناباد، استفاده از میوه های شسته شده به عنوان میان وعده به منظور جلوگیری از یبوست، استفاده از میوه های خشک به دلیل نگهداری آسان، اجتناب از خوردن غذا در رستوران های غیر بهداشتی و غیر مطمئن، پرهیز از مصرف سوسیس، کالباس، همبرگر، سالاد الویه، کباب کوبیده و نوشابه های گازدار و خودداری از خرید و مصرف محصولات لبنی محلی و انواع پیراشکی و تنقلات از اغذیه فروشی های بین راهی را در طول سفر ضروری دانست.

وی افزود: همچنین باید از مصرف غذاهای کنسروی که دارای برآمدگی و فرورفتگی است،  خودداری و قبل از مصرف حتماً آن را بیست دقیقه جوشاند.

وی خاطر نشان کرد: در صورت بروز مسمومیت های ساده با مصرف آب، پودرO.R.S  و مصرف مواد غذایی مانند ماست و دوغ می توان فرد مبتلا را بهبود بخشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha