جمعه ۲۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۱

خنده، هورمون‌های استرس‌زا را كم كرده و سلول‌های ایمنی و پادتن‌های مبارزه كننده با عفونت‌ها را افزایش می‌دهد بنابراین مقاومت شما در برابر بیماری‌ها افزایش می‌یابد.

سلامت نیوز: خنده مسری است! خنده از هر سرفه یا عطسه‌ای سریع‌تر منتشر می‌شود. خندیدن باعث افزایش شادمانی جمعی شده و افراد را به یكدیگر نزدیك‌تر می‌كند.

علاوه بر آن، خندیدن باعث تغییرات فیزیكی مفیدی در بدن می‌شود. مثلا می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت كند، انرژی را افزایش دهد، درد را كمتر كند و از شما در برابر استرس و نگرانی محافظت نماید.

از همه بهتر این‌كه این داروی رایگان باعث شادمانی شما می‌شود و استفاده از آن راحت است به شرطی كه راه به دست آوردن آن را بلد باشید.

با هم بخندیم

خندیدن دسته‌جمعی راه مناسبی برای حفظ سلامت اجتماعی است. خندیدن گروهی موجب تحكیم روابط بین فردی شده، طراوت و شادابی را وارد جمع می‌كند و اختلافات را به حداقل می‌رساند.

خنده در روابط بین فردی باعث می‌شود كمتر به مشكلاتتان توجه كنید و انتقادها، نكوهش‌ها و تردیدها را به دست فراموشی بسپارید.

برای خندیدن دسته‌جمعی می‌توانید از روش‌های زیر استفاده كنید: تماشای فیلم كمدی از تلویزیون یا رفتن به سینما، رفتن به یك تئاتر طنز، خواندن مجلات طنز، همنشینی با افراد شوخ‌طبع، لطیفه تعریف كردن برای دیگران، برگزاری مهمانی با دوستان، بازی كردن با فرزندان، فعالیت ورزشی گروهی مانند بولینگ، فوتبال دستی و...

چگونه شروع كنیم؟

یادتان باشد هیچ وقت برای شاد كردن زندگی دیر نیست. برای شروع می‌توانید زمان خاصی را به خنده و نشاط اختصاص دهید. به مرور خنده و شادی در جنبه‌های مختلف زندگی شما رسوخ می‌كند و شما آن را در فعالیت‌های طبیعی روزانه مشاهده خواهید كرد.

می‌توانید این پیشنهادها را مدنظر قرار دهید:

لبخند بزنید. لبخند شروع خندیدن است. متخصصان خنده‌درمانی بر این باورند كه حتی بدون تجربه یك موقعیت خنده‌دار هم می‌توان خندید یا لبخند زد.

وقتی به فرد یا چیز خوشایندی نگاه می‌كنید، لبخند زدن را تمرین كنید. نكات مثبت را بشمارید. فهرستی از چیزهای خوبی كه در زندگی دارید، تهیه كنید.

این كار شما را از افكار منفی ـ كه راه رسیدن به شادی را سد كرده‌اند ـ دور می‌كند. وقتی ناراحت باشید، باید راه طولانی‌تری را برای رسیدن به شادابی طی كنید.

خنده را دنبال كنید. وقتی دیدید عده‌ای مشغول خندیدن هستند، شما هم به آنها بپیوندید و در شادی آنها شریك شوید. با افراد شوخ‌طبع رفت و آمد داشته باشید.

برخی از افراد راحت‌تر به خنده می‌آیند و در هر چیز به دنبال نكته طنز می‌گردند. همنشینی با این افراد می‌تواند باعث انتقال خنده آنها برلبان شما شود.

در صحبت‌های روزانه به موضوعات خنده‌دار بپردازید مثلا از همكاران خود بپرسید خنده‌دارترین چیزی كه امروز برایتان اتفاق افتاد، چه بود؟

یكی از خصوصیات مهمی كه به شما كمك می‌كند تا بیشتر بخندید، این است كه زیاد خودتان را جدی نگیرید.

برخی از وقایع، ناراحت‌كننده و برای خنده مناسب نیست؛ اما بیشتر وقایع جدی در گروه وقایع معمولی روزمره قرار می‌گیرد و این فرصت را به شما می‌دهد كه لبخند بزنید یا نه.

راه‌های مختلفی برای نگرش راحت به زندگی و سخت نگرفتن وجود دارد. به عنوان مثال سعی كنید به خودتان بخندید! منظور این است كه رفتارهای خنده‌دارتان را تعریف كنید، این كار باعث می‌شود خودتان را كمتر جدی بگیرید. در موقعیت‌های دشوار به دنبال نكته طنزی بگردید و از آن در جهت تغییر غصه به شادی استفاده كنید.

این كار باعث بهتر شدن خلق شما و اطرافیان می‌شود. در اطرافتان از یادآورهای شادمانی استفاده كنید.

مثلا روی میزتان یك اسباب‌بازی بگذارید، داخل ماشین عروسك قرار دهید، یا یك پوستر خنده‌دار در محل كارتان بچسبانید یا از محافظ صفحه نمایش رایانه خنده‌دار استفاده كنید حتی یك عكس دسته‌جمعی از شما هنگامی كه یادآور خاطره خوشی باشد، می‌تواند به شما كمك كند تا خندیدن را فراموش نكنید.

استرس، مانع بزرگی برای خندیدن است. سعی كنید راهی برای فرار از استرس پیدا كنید.

وقتی با مشكل ناگواری مواجه می‌شوید، سعی كنید ابتدا به این سوال‌ها پاسخ دهید: آیا واقعا ارزش عصبانی‌شدن را دارد؟ آیا ارزش ناراحت كردن دیگران را دارد؟ آیا این مساله پراهمیت است؟ آیا واقعا این مشكل ناگوار است؟ آیا موقعیت موجود غیرقابل برطرف شدن است؟ آیا این مساله مشكل من است؟ توانایی خندیدن، بازی كردن و لذت بردن همراه با دیگران نه‌تنها به زندگی شادابی می‌بخشد بلكه به شما در حل مشكلات و حل شدن به دیگران و خلاقیت بیشتر كمك می‌كند.

تكنیك‌های كاهش استرس


برای آن‌كه بتوانید بخندید، باید از استرس دور باشید. اما چگونه می‌توان از استرس‌های روزانه كم كرد؟ یكی از راه‌ها این است كه فهرستی برای فعالیت‌های روزمره داشته باشید.

كارهای خود را برنامه‌ریزی كنید و بدانید كه باید به چه چیزهایی دست یابید. زمان مشخصی برای هر یك از كارها در نظر بگیرید و واقع‌گرا باشید.

سعی كنید برنامه شما فشرده نباشد. خوبی این كار آن است كه وقتی یكی از كارها را انجام می‌دهید و بعد آن را از فهرست خود حذف می‌كنید، استرس شما كمتر می‌شود.

بعضی از اوقات فكر می‌كنید انجام چند كار همزمان باعث صرفه‌جویی در وقت می‌شود، اما لزوما این طور نیست. به دست گرفتن چند كار همزمان باعث افزایش استرس شده و رشته امور را از دست شما خارج می‌سازد و مجبور می‌شوید برای آن‌كه كار مورد نظر را درست انجام دهید، زمان بیشتری صرف كنید.

برای انجام یك فعالیت پیچیده بهتر است آن را به فعالیت‌های كوچك‌تر تقسیم كنید كه انجام آنها آسان‌تر است و می‌توانید به نوبت آنها را انجام دهید و قدم به قدم به سمت هدف نهایی حركت كنید.

اختصاص زمانی برای استراحت در جریان فعالیت‌های روزانه می‌تواند از استرس شما بكاهد و تمركز شما را تجدید كند. در زمان استراحت می‌توانید از نرمش‌های آرام سازی، یوگا یا تمركزگیری در محیط ساكت (مدیتیشن) استفاده كنید. اگر هوا خوب است، می‌توانید مدتی را به قدم زدن سپری كنید.

یكی دیگر از راه‌های كاهش استرس این است كه دوستانی پیدا كنید كه بتوانید در فعالیت‌های دسته‌جمعی در كنار هم باشید.

تقسیم كار و گفت‌وگو با دیگران، راه خوبی برای كم كردن استرس است. همچنین در این هنگام انجام همه كارها به‌تنهایی بر دوش شما نیست و می‌توانید از دوستانتان هم كمك بگیرید. استفاده از نظر دیگران در انجام بهتر كارهایتان موثر است

.فراموش نكنید كه رمز موفقیت در داشتن زندگی سالم و لذت‌بخش این است كه نگرش مثبتی به زندگی داشته باشید و دشواری‌ها را از زاویه دیگری ببینید و وقایع بی‌اهمیت را بزرگ جلوه ندهید.

هنر در این است كه هنگام مقابله با مشكلات بدون عصبانیت و با تكیه بر توانایی‌های مثبتی كه دارید، از كنار آنها عبور كنید.

اگر بار اول موفق نشدید، ناامید نشوید. به یاد داشته باشید لبخند زدن ساده‌تر از آن است كه فكرش را می‌كنید، فقط كافی است تمرین كنید!

خنده، پلی به سوی تندرستی


خندیدن پادزهر استرس، درد و عصبانیت است. هیچ چیزی نیست كه به این سرعت ذهن و بدن شما را به حالت تعادل بازگرداند.

با این همه توانایی ترمیمی موجود در خنده، توانایی آسان خندیدن و تداوم آن مشكل عمده‌ای است كه پیدا كردن كلید آن نیازمند آگاهی و تغییر رویه زندگی است.

خنده بدن را به حالت آرامش درمی‌آورد و تنش و استرس را از آن می‌زداید و تا 45 دقیقه ماهیچه‌ها را در حالت آرامش حفظ می‌كند.

خنده، هورمون‌های استرس‌زا را كم كرده و سلول‌های ایمنی و پادتن‌های مبارزه كننده با عفونت‌ها را افزایش می‌دهد بنابراین مقاومت شما در برابر بیماری‌ها افزایش می‌یابد.

خندیدن باعث آزادسازی اندروفین‌ها می‌شود كه موجب احساس خوشایند سرخوشی و كاهش دردها می‌شود. از همه بهتر، خنده عملكرد عروق خونی را بهتر می‌كند و جریان خون را افزایش می‌دهد كه می‌تواند شما را از خطر سكته قلبی و سایر مشكلات قلبی ـ عروقی در امان نگه دارد.

منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha