جمعه ۲۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۳
کد خبر: 44491

با توجه به اهمیت دوران بارداری در سلامت مادر و نوزاد مشخص است كه خانم‌های باردار همیشه و در هر موقعیتی باید مراقب خود و فرزندشان باشد.

سلامت نیوز: با توجه به اهمیت دوران بارداری در سلامت مادر و نوزاد مشخص است كه خانم‌های باردار همیشه و در هر موقعیتی باید مراقب خود و فرزندشان باشد.

البته اشتباه نكنید؛ این مراقبت و توجه به معنای استراحت مطلق و عدم تحرك نیست، بلكه فقط باید نكته‌هایی را در نظر داشته و مطابق آنها عمل كنید تا مشكلی برایتان پیش نیاید.

از آنجا كه روزهای نخستین سال نو، زمانی فوق‌العاده برای سفر و گردش در طبیعت به حساب می‌آید، خانم‌های باردار باید نكاتی را در این زمینه نیز به خاطر بسپارند.

دكتر الهه ثناگو، جراح و متخصص بیماری‌های زنان و زایمان در گفت‌وگو با «جام‌جم» ضمن بیان این نكته كه خانم‌های باردار هنگام خانه تكانی باید توجه بیشتری به سلامت خود و جنین‌شان داشته باشند، توضیح می‌دهد: همان‌طور كه مشخص است، خانم‌های باردار در این روزها باید بیشتر به فكر سلامت خود باشند و از انجام فعالیت‌های سنگین و غیرمعمولی كه این روزها در هر خانه‌ای به چشم می‌خورد، اجتناب كنند.

این متخصص بیماری‌های زنان با اشاره به این‌كه ایستادن طولانی‌مدت یا خم‌ و راست شدن‌های زیاد، موجب بروز كمر درد و دردهای عضلانی می‌شود، می‌گوید: با توجه به این‌كه برای بهبود این دردها فرد باید مدت زمانی به نسبت طولانی استراحت داشته یا از داروهایی خاص استفاده كند كه حتی ممكن است برای جنین مضر باشد، بهترین راه این است كه از انجام این‌گونه فعالیت‌ها پرهیز شود.

دكتر ثناگو می‌افزاید: علاوه بر این، فعالیت بیش از حد و خستگی در دوران بارداری ممكن است منجر به ایجاد عوارضی مانند سقط جنین، شروع دردهای زودرس زایمانی و پارگی كیسه آب شود.

بارها توصیه شده است هیچ‌كس و در هیچ شرایطی به تنهایی روی سطوح بلند، نردبان و چهارپایه نرود.اما متاسفانه اغلب افراد این موضوع را جدی نمی‌گیرند و تا زمانی كه خودشان با مشكلی روبه‌رو نشوند، این كار را ادامه می‌دهند.

وی در این‌باره یادآور می‌شود: در این دوران علاوه بر این‌كه به دلیل بزرگ شدن شكم و عدم تعادل مادر، نباید از نردبان و چهارپایه و...بالا بروید، باید توجه كنید اوایل دوران بارداری هم ممكن است با سرگیجه‌های ناگهانی روبه‌رو شوید و در نتیجه رفتن روی چنین سطوحی اشتباه است.

به گفته این پزشك متخصص، لغزندگی زمین كه در روزهای خانه تكانی امری طبیعی به نظر می‌رسد نیز برای خانم‌های باردار بسیار خطرناك است؛ به عنوان مثال راه رفتن روی سطوح سرامیكی نمناك براحتی می‌تواند باعث زمین خوردن مادر، آسیب دیدن كمر یا شكم وی و همچنین صدمه دیدن جنین شود.

با توجه به چنین عوارضی كه ممكن است سلامت مادر و جنین را تهدید كند، بهتر است نكات فوق را در نظر داشته و مطابق آن عمل كنید تا سال نو بدون مشكل آغاز شود.

توصیه‌هایی برای سفر مادران

تعطیلات عید معمولا فرصتی فوق‌العاده برای سفر و گشت‌وگذار در طبیعت به حساب می‌آید. به همین دلیل اغلب خانواده‌ها برنامه‌های مختلفی برای سفر در این روزها تدارك می‌بینند ولی خانم‌های باردار ممكن است در طول تعطیلات و بخصوص در روزهای سفر با مشكلات خاصی روبه‌رو شوند كه بهتر است از بروز آن پیشگیری كنند.

دكتر ثناگو در این زمینه توضیح می‌دهد: مسافرت‌های طولانی‌مدتی كه ممكن است در روزهای عید انجام ‌شود، خانم‌های باردار را با مشكلاتی مانند كمر درد و گرفتگی‌های عضلانی در ناحیه پا مواجه می‌سازد بنابراین توصیه می‌شود این افراد تا حد امكان، از مسافرت‌های طولانی بپرهیزند.در صورتی كه با ماشین شخصی به سفر می‌روند نیز حتماً باید در طول سفر هر دو تا سه ساعت یك بار از ماشین پیاده شوند و چند دقیقه قدم بزنند چون این كار باعث رفع خستگی عضلات‌شده و از ایجاد لخته‌های وریدی نیز جلوگیری می‌كند.

وی با اشاره به نكات مربوط به سفرهای هوایی، می‌گوید: این‌گونه سفرها برای خانم‌هایی كه سن بارداری‌شان كمتر از 36 هفته باشد و در ضمن، بارداری بدون خطری نیز داشته‌اند، منعی ندارد.

دكتر ثناگو توصیه می‌كند: خانم‌هایی كه بارداری پرخطر دارند یعنی سابقه زایمان زودرس در بارداری قبلی، سابقه دردهای شكمی در بارداری فعلی، كمر دردهای مزمن، تهدید به سقط در اوایل بارداری، لكه‌بینی، جفت‌های سرراهی و بارداری‌های دوقلویی داشته‌اند، بهتر است در روزهای تعطیل عید تا حد امكان به سفر نروند.

مراقب باشید​ چاق نشوید!


عید برای خیلی از ما به معنای خوراكی‌های خوشمزه و رنگارنگ است؛ خوراكی‌هایی كه فكر می‌كنیم حتماً و در هر شرایطی هم باید مصرف شود.

دكتر ثناگو ضمن بیان این مطلب كه خانم‌های باردار برای جلوگیری از افزایش وزن، باید مصرف مواد قندی را به حداقل برسانند، می‌گوید: قوانینی كلی برای تغذیه خانم‌های باردار وجود دارد كه فقط مخصوص روزهای عید نیست و همیشه باید مورد توجه قرار گیرد؛ این افراد علاوه بر كاهش مصرف مواد قندی، باید از غذاهای كم‌چرب و بیشتر به صورت آب‌پز استفاده كنند تا با چاقی بیش از حد روبه‌رو نشوند.

به گفته این پزشك متخصص، چاقی بیش از حد خانم‌های باردار، هم برای مادر و هم جنین مشكل‌ساز می‌شود و به همین دلیل همیشه باید با رعایت رژیم غذایی مناسب، از بروز چاقی پیشگیری كنند. معمولا در روزهای عید، آجیل یكی از اجزای ثابت پذیرایی از مهمانان است و با توجه به فوایدی كه درباره آن گفته می‌شود، خیلی از افراد بدون توجه و به مقدار فراوان آن را مصرف می‌كنند.

دكتر ثناگو در این زمینه توضیح می‌دهد: نباید فراموش كنیم نمك و شوری آجیل‌، ممكن است موجب افزایش فشار خون شود و به همین دلیل باید مصرف آن را محدود كنید. علاوه بر این، آجیل كالری زیادی نیز دارد و براحتی باعث چاق‌شدن شما می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود در خوردن این مغزها هم افراط نكنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha