سلامت نیوز: پژوهشگران اسپانیایی یک ژن را در بدن انسان کشف کردند که از بروز سرطان پیشگیری می کند اما در شرایط خاصی می تواند باعث گسترش سرطان شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ، پژوهشگران مرکز ملی تحقیقات سرطان اسپانیا در تحقیقات جدید خود کشف کردند که یکی از ژن های بدن انسان دو ماهیت متضاد دارد به گونه ای می تواند از ابتلای انسان به تومورهای سرطانی جلوگیری کند اما در شرایطی خاص و با افزایش نسخه های آن، میانگین گسترش سرطان افزایش می یابد لذا پژوهشگران به این ژن نام "ژن دو وجهی" داده اند.

این ژن "Chk1" نام دارد و تاثیر آن در مهار کردن تومورهای سرطانی شناخته شده است و پژوهشگران به این ژن لقب "باری گارد ژنوم" داده اند زیرا از بروز جهش در ژنوم جلوگیری می کند و بدن را از ابتلا به تومورها مصون نگه می دارد.

پژوهشگران روی تاثیر افزایش نسخه های ژن "Chk1" در موشها تحقیق می کردند که به این نتایج دست یافتند.

آنها نسخه های این ژن را افزایش دادند به گونه ای که تعداد نسخه ژن در داخل DNA سلول به جای دو نسخه به سه نسخه افزایش یافت.

پژوهشگران سپس اقدام به جداسازی برخی از سلولهای حاوی این ژن و کاشت آن در آزمایشگاه و مهیا کردن شرایط رشد تومورها کردند و به طور غیرمنتظره متوجه شدند که سلولها با افزایش نسخه های ژن، سریعتر و آسانتر ماهیت سرطانی به خود می گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha