یکشنبه ۱۷ دی ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 445

سلامت نیوز - سالمندان و شیرخواران بیشتر با خطر كاهش دمای بدن مواجهند ، برخلاف حیوانات خونگرم كه بدن خود را با لایه‌ای از مو یا پیه گرم نگه می‌دارند،انسان باید برای گرم نگه داشتن بدن در مواقعی كه هوا سرد می‌شود لباس‌ بیشتری به تن كند.

مراقب افت دمای بدن در فصل سرما باشید!

 

به گزارش (ایسنا) بدون پوشیدن لباس بیشتر، بدن شما بیش از گرمایی كه تولید می‌كند، گرما از دست می‌دهد.

اگر بدن مقدارزیادی گرما از دست بدهد،‌ با مشكل افت دمای بدن یا هیپوترمی مواجه خواهید شد. همچنین در صورت قرار گرفتن در آب سرد و یا در موارد ابتلا به برخی از بیماری‌ها نیز ممكن است این حالت بروز كند.


افت دمای بدن زمانی بروز می‌كند كه مكانیسم كنترل بدن شما برای حفظ دمای طبیعی بدن دچار مشكل می شود. در این وضعیت درجه حرارت بدن به كمتر از 35 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. این حالت می‌تواند بسیاری از دستگاه‌های بدن را تحت تاثیر قرار دهد از جمله اینكه جریان خون در مغز و كلیه‌ها كاهش پیدا می‌كند. امكان بروز این حالت در تمام سنین وجود دارد اما اكثر مبتلایان را سالمندانی تشكیل می‌دهند كه نمی‌توانند خود را در زمستان گرم نگه دارند.


علائم و نشانه‌هایی كه ممكن است در این وضعیت بروز كند شامل از دست رفتن تدریجی توان روانی و جسمانی است. بعلاوه در موارد شدید افت دمای بدن حتی می‌تواند منجر به مرگ شود.


اگرچه برای بسیاری از مردم آمریكا افت دمای بدن خطر جدی نیست اما آمارها نشان می‌دهد كه در این كشور سالانه نزدیك به 700 نفر در اثر هیپوترمی جان خود را از دست می دهند.

علاوه بر قرار گرفتن به مدت طولانی در معرض هوای سرد فاكتورهای دیگری كه معمولا باعث افزایش خطر افت دمای بدن می‌شوند شامل سن بسیار پایین، وضعیت روانی نامطلوب و فرو رفتن در آب سرد هستند.


وقتی بیرون از منزل و در فضای باز مشغول انجام فعالیت‌های مورد علاقه خود از جمله اردو زدن، شكار، ماهیگیری،‌ قایق سواری و یا اسكی هستید باید نسبت به تغییرات و شرایط آب و هوایی آگاه باشید و مراقب باشید كه خودتان یا اطرافیان شما احساس سردی یا خیس شدن نكنید. در صورتی كه احساس سرما یا خیسی كردید بهترین روش این است كه سریعا به یك فضای بسته بروید و خود را در اولین فرصت و تا پیش از كم شدن دمای بدن گرم و خشك كنید.


شایعترین علائم افت دمای بدن شامل هماهنگی نامطلوب عضلات،‌ گیجی و سردرگمی ذهنی، لرزیدن و پایین بودن درجه حرارت بدن ( كمتر از 35 درجه سانتیگراد)، كم شدن تعداد نبض، خواب آلودگی و ضعف هستند كه در صورت ادامه این وضعیت علائم مزبور تشدید شده و ممكن است به سفت شدن عضلات، افت بیشتر درجه حرارت بدن، تغییر رنگ انگشتان دست و پا و نیز بستر ناخن‌ها به رنگ بنفش و از دست دادن هوشیاری منجر شود.


مهمترین علل افت دمای بدن عبارت از قرار گرفتن به مدت طولانی در معرض سرما به ویژه در محیط باز و افزایش باد و سرما و همچنین غرق شدن در آب سرد و نجات فرد قبل از خفگی كامل هستند. البته در افرادی كه بیمار یا ضعیف هستند این حالت ممكن است حتی در درجه حرارت‌های نزدیك به درجه حرارت طبیعی بدن نیز بروز كند.


برخی عوامل این حالت را تشدید می‌كنند كه از جمله آنها می‌توان به افزایش سن تا بالای سن 60 سالگی و یا سن شیرخوارگی،‌ پوشیدن لباس نازك یا مرطوب،‌ لاغر بودن چرا كه افراد لاغر زودتر از افراد چاق دمای بدن خود را از دست می‌دهند، استعمال دخانیات كه خون‌رسانی به اندام‌ها را كاهش می‌دهد، مصرف نوشیدنی‌های الكلی،‌ ابتلا به بیماری‌های روانی و نیز ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند نارسایی قلبی،‌ بیماری ریوی و بیماری‌هایی كه فرد را ناتوان و زمین‌گیر می‌كند، اشاره كرد.


بهترین راه‌های پیشگیری از افت دمای بدن این است كه پیش از رسیدن زمستان و فصل سرما از سیستم گرم كننده منزل و داشتن لباس‌های گرم اطمینان حاصل كنید، لباس‌های بادگیر و چند لایه مانند شال گردن، كلاه و دستكش بپوشید،‌ در هوای بارانی اگر خیس شدید لباس‌های خود را هرچه سریعتر عوض كنید، برای تولید گرما سعی كنید حركت داشته باشید، به هنگام بروز طوفان‌های شدید در زمستان منزل را ترك نكنید، در رودخانه یا دریاچه‌ای كه یخ بسته است اسكیت یا ماهیگیری نكنید،‌ در فصل سرما كودكان را مرتبا تحت نظر داشته باشید، در مواقع رفتن به پیك نیك و یا راه‌پیمایی در هوای سرد تجهیزات و آمادگی‌های لازم برای موارد اورژانس در صورت گم شدن و یا آسیب‌دیدگی را به همراه داشته باشید.


همچنین باید در فصل سرما مرتبا به دیدن افرادی كه نمی‌توانند به دلیل بیماری یا كهولت سن از خود مراقبت كنند بروید.


در صورت افت دمای بدن راه اصلی درمان انتقال به نزدیكترین مركز اورژانس و بستری شدن است. همچنین می‌توانید در موارد اضطراری تا زمان رسیدن اورژانس اقدامات زیر را انجام دهید:


1. دقت كنید كه فرد ممكن است در این وضعیت بدلیل گیج بودن در برابر اقدامات فرد كمك كننده مقاومت كند.

2. فرد را روی تخت قرار دهید و وی را با پتو برقی با درجه حرارت طبیعی بدن بپوشانید.

3. می‌توانید از حمام گرم و نه داغ كمك بگیرید اما برای راهنمایی در این مورد با یك مركز اورژانس تماس بگیرید.

4. اگر فرد در فضای باز است وی را با پتو بپوشانید یا در برابر باد محافظت كنید.

5. می‌توانید از داروهایی برای حفظ فشار خون در صورت بحرانی بودن وضعیت فرد استفاده كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha