معاون داروی سازمان غذا و دارو با بیان این‌كه بنا نیست تاوان بیمارانی كه تمایل دارند داروهای خارجی استفاده كنند را وزارت بهداشت، بیمه‌ها و سایر بیماران بپردازند، تاكید كرد: اظهارات برخی پزشكان مبنی بر اثر بخشی ضعیف داروهای ایرانی باید با مستندات علمی همراه شود.

سلامت نیوز: معاون داروی سازمان غذا و دارو با بیان این‌كه بنا نیست تاوان بیمارانی كه تمایل دارند داروهای خارجی استفاده كنند را وزارت بهداشت، بیمه‌ها و سایر بیماران بپردازند، تاكید كرد: اظهارات برخی پزشكان مبنی بر اثر بخشی ضعیف داروهای ایرانی باید با مستندات علمی همراه شود.

دكتر محمدرضا شانه ساز در گفت و گو با ایسنا، در واكنش به برخی اظهارات پزشكان و بیماران خاص مبنی بر كارایی و اثر بخشی ضعیف داروهای تولید داخل و اصرار به مصرف نسخه خارجی آن گفت: در حال حاضر به داروهای بیماران خاص یارانه تعلق می‌گیرد و مصرف كنندگان داروهای خاص در عمل هزینه بالایی را در مقایسه با قیمت واقعی داروها نمی‌پردازند.

یارانه‌های دارویی در سال آینده حذف نمی‌شوند

وی ادامه داد: در سال آینده یارانه‌های دارویی برداشته نمی‌شوند، ضمن آنكه ممكن است داروهای خارجی در داخل تولید شوند و قیمتشان پایین بیاید.

معاون داروی سازمان غذا و دارو با بیان این‌كه اگر شخصی اصرار دارد از داروی خارجی استفاده كند و مرتبا از قیمت بالای آن شكایت دارد، بنا نیست وزارت بهداشت، بیمه و سایر بیماران تاوان آن را بپردازند، عنوان كرد: این مسئله به آن معناست كه یارانه‌ای كه قرار است به سایر بیماری‌ها تعلق گیرد را برای بیماری در نظر بگیرند كه به دلایل شخصی و یا توصیه پزشك اصرار دارد از داروی خارجی استفاده كند.

تولیدكنندگان داخلی دارو، برخی پزشكان را به داشتن رابطه مالی با كمپانی‌های خارجی متهم می‌كنند

شانه ساز در پاسخ به این كه برخی پزشكان در خصوص اثر بخشی داروهای ایرانی اطمینان ندارند، اظهار كرد: این اظهارات باید مبنای علمی داشته و با مستندات، شواهد و قرائن كافی همراه باشد. اگر این اظهارات به یك تولید كننده ایرانی منتقل شود، او هم پزشكان را به ماركتینگ كمپانی‌های خارجی متهم و عنوان می‌كند شركت های خارجی با پزشكان رابطه مالی دارند. در حالی كه نه اظهارات پزشك‌ها و نه تولیدكنندگان داخلی دارو با مستندات همراه نیست.

وی افزود: اگر پزشكان اعتراضی در این خصوص دارند، عوارض و اثربخشی ضعیف دارو را به ADR (مركز ثبت عارضه دارویی سازمان غذا و دارو) گزارش كنند. مطابق اعلام WHO، ایران دارای قوی ترین سیستم‌های ثبت عارضه دارویی در دنیا است و بنا نیست اگر دارویی مشكل دارد، آن را به بیمارشان اعلام كنند تا علاوه بر نگرانی‌های متعددی كه دارند،‌دغدغه‌ تازه‌ای افزوده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha