سلامت نیوز: یك متخصص تغذیه گفت: مواد غذایی حاوی آنتی اكسیدان از جمله چای،‌ كدو تنبل، ‌اسفناج، ‌آناناس، ‌سیب، ‌پرتقال، ‌گوجه فرنگی،‌ انواع كلم،‌ آواكادو و توت‌ها و برخی دیگر از میوه‌ها و سبزی‌ها،‌ دارای خاصیت ضدسرطانی هستند.

دكتر صدراله كمالوند، متخصص تغذیه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: سرطان یكی از عوامل مهم مرگ و میر و ناتوانی در جهان است كه سالانه میلیون‌ها نفر به آن دچار می‌شوند.
وی افزود: یكی از راه های پیشگیری از انواع مختلف سرطان،‌ تغذیه مناسب و اصولی است كه البته بیشتر مردم در خصوص مواد غذایی ضدسرطانی اطلاعات چندان دقیقی ندارند.
كمالوند با بیان اینكه آنتی اكسیدان‌ها نقش بسیار موثری در پیشگیری از بیماری‌هایی همچون سرطان دارند، تاكید كرد: مواد غذایی جاوی آنتی اكسیدان از جمله چای، ‌كدو تنبل، ‌اسفناج،‌ آناناس،‌ سیب،‌ پرتقال،‌ گوجه فرنگی، ‌انواع كلم و به ویژه كلم بروكلی، آواكادو و توت‌ها و همچنین برخی دیگر از میوه‌‌ها و سبزی‌ها دارای خاصیت ضدسرطانی هستند.

وی با اشاره به اینكه چای سبز و سیاه دارای منبع طبیعی كاتچین به عنوان یك آنتی اكسیدان قوی است، ادامه داد: این ماده از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری كرده و خطر سرطان های معده، كبد و پوست را نیز كاهش می‌دهد.

این متخصص تغذیه اظهار داشت: كدو تنبل،‌ هویج، ‌نارنج، ‌سیب زمینی نیز دارای مواد غنی آنتی اكسیدان به نام بتا كاروتن بوده و لذا خطر انواع سرطان ها را كاهش می‌دهند.
وی با بیان اینكه اسفناج خطر سرطان كبد،‌ ریه،‌ سینه، ‌تخمدان،‌ روده بزرگ و پروستات را كاهش می‌دهد،‌ یادآور شد: آناناس نیز خطر سرطان ریه و سینه، ‌سیب خطر بروز سرطان ریه و پروستات و پرتقال نیز خطر سرطان ریه و معده را تا حد زیادی كاهش می‌دهد.

كمالوند خاطرنشان كرد: علاوه بر مواد غذایی فوق،‌ مواد دیگری همچون دانه سویا،‌ چغندر قرمز، ‌سیر،‌ قارچ،‌ ماهی‌ها، زرد چوبه، انگور قرمز، ‌ریشه شیرین بیان، ‌فلفل قرمز و زرد و تره فرنگی نیز خاصیت ضدسرطانی دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha