نفس‌های سال جاری به شماره افتاده و بوی بهار در آسمان این روزها به مشام می‌رسد، اما خبری از بهار وعده‌های خانم وزیر و دیگر مسئولان بهداشت و درمان کشور نیست؛ لیستی از وعده‌های وفانکرده روی میز وزیر بهداشت مانده که شاید اجرایشان حواله به سال جدید شود.

سلامت نیوز: اهالی بالاده و پایین‌ده روستاهای دیگر، هنوز ساز و دهلشان در دست، بر سر راه به انتظار وزیر نشسته‌اند تا به مناسبت تکمیل خانه بهداشت روستایشان شادمانی کنند و جشن به راه اندازند!

نظام بهداشت و درمان هر کشوری، قلب آن کشور است؛ اگر روزی این قلب از تپش بایستد و یا درست نتپد بی‌تردید مرگ آن جامعه حتمی خواهد بود. بهداشت و درمانی که بنا به گفته‌های دکتر حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس شورای اسلامی، در 30 سال گذشته هیچ‌گاه از الویت‌های هیچ دولتی نبوده و دولت احمدی‌نژاد نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود.
 

اولین «خانم وزیر» کابینه
دکتر مرضیه وحید دستجردی نخستین زنی است که پس از انقلاب اسلامی توانست وارد کابینه دولت شود و به‌عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خدمت مردم و کشور باشد. به رسم تمام سال‌هایی که از عمر وزارت وزیران دولت می‌گذرد، در ابتدای هر سال تمامی سکانداران کشتی سیاست، سال جدید را با هزاران امید و آرزو آغاز می‌کنند و امیدوار هستند که در سال جدید به تمام خواسته‌های خود جامه عمل بپوشانند. دکتر وحید دستجردی نیز مانند دیگر همتایان خود سال 90 را با تبریک و تهنیت آغاز کرد و امیدوار بود که تا پایان سال به تمامی وعده‌های داده‌شده از سوی خود و معاونان و مدیرانش عمل کند. وعده‌هایی که از قضا شمار آن‌ها کم هم نبود. نفس‌های سال جاری به شماره افتاده و بوی بهار در آسمان این روزها به مشام می‌رسد، اما خبری از بهار وعده‌های خانم وزیر و دیگر مسئولان بهداشت و درمان کشور نیست؛ لیستی از وعده‌های وفانکرده روی میز وزیر بهداشت مانده که شاید اجرایشان حواله به سال جدید شود.
 

در دستِ اقدام است!

اردیبهشت‌ماه سال جاری بود که وزیر بهداشت از اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری خبر داد. دستجردی وعده داد: «اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در حال طی مراحل قانونی است.» وزیر بهداشت در پاسخ به این سوال که «قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در چه وضعیتی قرار دارد» گفت: «برنامه‌ها کاملاً مشخص و اعداد و ارقام نرخ تعرفه هم برای اجرایی شدن تعیین شده است و مقرر شده است، این تعرفه‌گذاری در یک برنامه 6 ماهه اجرا شود.» بنا به گفته‌های دستجردی بخش درمان و پرستاری تصمیم گرفته که ظرف مدت یک ماه گزارش خود را به شورای عالی بیمه خدمات درمانی ارائه دهد. لطف‌الله فروزنده معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهوری، هزینه اجرای پایلوت قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را 6 میلیارد تومان اعلام کرده و گفته بود: «باید میزان اثر اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در سیستم سنجیده شود.»
حال از آن زمان بیش از 330 روز می‌گذرد و این درحالی است که هنوز از عملیاتی شدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که قرار بود در کوتاه‌ترین زمان ممکن اجرا شود خبری نیست.
وعده‌های عمل‌نشده خانم وزیر در حوزه پرستاری البته محدود به تعرفه‌گذاری نمی‌شود. دستجردی همچنین درباره وضعیت استخدام پرستاران نیز وعده‌هایی داده بود. «23 هزار پرستار تا پایان سال استخدام خواهند شد!» خبری که فقط در حد همان چند سطر ساده در روزنامه‌ها وسایت‌ها باقی ماند و جامه عمل به آن پوشانده نشد.
 

ضرب‌الاجلی برای نصب دستگاه‌‌های زباله‌سوز

23 آذرماه سال جاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مهلت بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی و تهران برای نصب دستگاه‌های امحای زباله را اول دی ماه اعلام کرد. وحید دستجردی گفته بود، کاهش رتبه بیمارستانی جریمه مراکزی است که در این خصوص کوتاهی کرده باشند.
هر چند که خانم وزیر بر مجهز شدن بیمارستان‌های پایتخت برای نصب دستگاه زباله‌سوز در زمانی کوتاه پافشاری داشت اما گویا برای این طرح اعتباری درنظر نگرفته یود.به طوری که انوشیروان محسنی‌بندپی نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی اجرای این طرح را در صورت حل مشکلات پیرامون آن مطلوب دانسته و در این رابطه گفته بود: «وزارت بهداشت باید نخست به‌جای اجرای طرح‌هایی مانند نصب دستگاه‌ زباله‌سوز، اعتبار این طرح‌ها را اختصاص دهد. چرا که مشکل‌های اعتباری بیمارستان‌های شهر تهران ریشه در ناهماهنگی میان سازمان‌ها دارد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید هرچه سریع‌تر اعتبار موردنیاز بیمارستان‌ها را اختصاص دهد تا مشکل‌های اعتباری این بخش‌ حل شود.»
حال با سرآمدن روزهای پایانی سال 90 نه اعتباری برای بیمارستان‌ها در نظر گرفته شد و نه تمامی بیمارستان‌های تهران مجهز به سیستم زباله‌سوز شدند تا مشخص شود تنها دستور دادن راه‌حل زباله‌های بیمارستانی نیست. شاید به جای کم کردن از رتبه بیمارستان‌ها بهتر باشد یک بار هم شده از نمره کارنامه وزیر کم کنیم.
 

ساز و دهل در دست، به انتظارِ وزیر
از دیگر وعده‌های داده‌شده که قرار بود تا پایان سال توسط وزارت بهداشت و درمان محقق شود جشن تکمیل خانه‌های بهداشت روستایی بود. در یکی از سفرهای هیئت دولت به شهرستان تربت حیدریه مرضیه وحید دستجردی از تکمیل خانه‌های بهداشت روستایی کشور تا پایان سال جاری خبر داده بود. تکمیل خانه‌های بهداشت روستایی اما تنها به همان تربت حیدریه و چند شهرستان دیگر محدود ماند. اهالی بالاده و پایین‌ده روستاهای دیگر، هنوز ساز و دهلشان در دست، بر سر راه به انتظار وزیر نشسته‌اند تا به مناسبت تکمیل خانه بهداشت دِه‌شان شادمانی کنند و جشن به راه اندازند!
 

کلینیک ما چه شد خانم وزیر؟!
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در یازدهمین روز از ماه اسفند از افتتاح کلینیک خبرنگاران در «هفته آینده» خبر داد و گفت: «خبرنگاران می توانند دو بار در سال برای معاینه رایگان به این کلینیک مراجعه کنند.»
مرضیه وحید دستجردی در جمع خبرنگاران گفته بود: «ساختمان این کلینیک توسط بانویی خیر به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وقف شده و این وزارتخانه نیز آن را برای قشر زحمتکش خبرنگاران اختصاص داده است.» کلینیکی که در تاریخ گفته‌شده افتتاح نشد و خانم وزیر چیدن روبان قرمز آن را به هفته سلامت سال 91 موکول کرد.
 

اجرای طرح پزشک خانواده در دو هفته!
14 اسفند ماه سال 90 وزیر گفت: «طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع تا پایان سال در تمام کشور اجرا خواهد شد.» البته همان زمان هم کسی این وعده را چندان جدی نگرفت، چرا که طرحی که حدود 6 سال از شروع آن می‌گذرد و تا امروز تنها در سه استان آن هم به صورت آزمایشی اجرا شده، انتظار نمی‌رود در دو هفته در تمام کشور اجرایی شود؛ حتی اگر وزیر قول داده باشد! طرحی که حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اجرای آن را آرزوی بزرگی می‌داند که محقق نشد و به شکست انجامید.
تا پایان سال 90 تنها چند روز دیگر باقی است. بنا به گفته‌های دکتر مرضیه وحید دستجردی، وزیر محترم بهداشت تا پایان سال چند پروژه مهم بهداشتی و درمانی باید افتتاح شود. چند روزی که شاید برای اجرایی شدن وعده‌های درمانی مسئولان وقت ناچیزی باشد، اما مدت‌زمان خوبی است برای دادن وعده‌هایی جدید که مهم نیست کی و چگونه اجرایی شوند!
 
منبع: پایگاه خبری قانون

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha