سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 4452

معاینه و خارج كردن دندان عقل یكی از فراوانترین دلایل مراجعه افراد به دندان پزشكان است.

ولی بااین وجوداین پرسش فراروی بسیاری‌ازمراجعه‌كنندگان‌به‌مطب دندانپزشكان وجود دارد كه آیا دندان عقل عضوی مفید برای انسان‌است ؟
عضوانجمن پروتزوزیبایی دندانپزشكان آمریكا گفت:دندان عقل كه نقش مختصری در زیبایی فك و صورت دارد و در جویدن غذا كمك می‌كند، سومین دندان آسیاست كه درانتهای قوسهای فكی بالا و پایین دهان قرار دارد.

وی گفت :زمان رویش این دندان بین ‪ ۲۴‬تا ‪ ۱۸‬سالگی است و در مواردی رشد آن خارج از این محدوده سنی نیز گزارش شده است.

دكتر "كوروش رحیمی "روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: رویش دندانها در زمینه نهفتگی‌به "دندان نهفته" ، "نیمه نهفته "و "رویش نیافته" تقسیم می‌شود كه دندان عقل از اولین دندانهایی است كه دراین دسته بندی ها قرار دارد.

وی گفت : رویش دندان عقل برای افرادی مشكل سازو دردآوراست كه با كمبود فضا در قوس‌های دندانی یا بافت سخت روبرو هستند.

وی بااشاره به این كه اكثر مراجعه‌كنندگان به خصوص افراد كمتر از ‪ ۲۰‬سال اصراربركشیدن دندان عقل دارند، افزود : بهتر است از نهفتگی و نیمه نهفتگی دندان عقل، جهت درمان مطمئن شد، چون برخی از دندانهای عقل احتمال رویششان در ‪ ۲۰‬تا‪ ۲۴‬سالگی وجود دارد.

وی‌اضافه كرد:درمواردی كه‌حدس زده شوددندان عقل رویش خواهد كرد و از عملكرد مناسبی به جهت تماس با دندان مقابل وكمك در امر جویدن غذا برخوردار خواهد بود ، دندان عقل خارج نمی‌شود.

وی گفت :پیشگیری از بیماری لثه ، پوسیدگی دندان، تحلیل رفتن ریشه دندان مجاور، پیشگیری از كیست و تومور با منشا دندانی ، درد با منشا نامعلوم ، شكستگی فك وتسهیل درمان ارتودنسی ازدلایل اصلی و مهم خارج كردن دندان عقل در هر مقطعی از رشد است.

وی افزود : در مقابل، سن بالا ، شرایطی نظیربیماری‌های نقص یا ضعف سیستم ایمنی،بیماری‌های قلبی و عروقی،انعقادی،دیابت، آسیب به بافت‌های مجاور از جمله دلایل خارج نكردن دندان عقل نهفته می‌باشد.

وی تصریح كرد: با توجه به موارد فوق و بسته به تشخیص دندان پزشك به خصوص تنگی و نبود فضادر فك برای رشد دندان در صورت لزوم دندان عقل خارج می‌شود.

این متخصص بابیان این كه در سالهای اخیر مصرف غذاهای فانتزی، میزان دندانهای فاسد و خراب شده را در بین افراد به خصوص كودكان‌افزایش داده است به خانواده‌ها توصیه‌كرد: از مصرف نوشابه‌های گازدار و تنقلات شیرین به شكل مستمر جلوگیری وبعد از هر مصرف دندان خود را حتی با آب ساده بشویند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha