شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 44528
سلامت نیوز: مهم‌ترین موضوعی که نباید فراموش کرد این است که با نزدیک شدن به عید نوروز بسیاری از افراد به ویژه خانم‌ها به فکر تغییر و تحول‌های بزرگ می‌افتند و جراحی زیبایی بینی یکی از همین تغییرات است.

یکی از روزهای شلوغ مطب را پشت سر گذاشته بودم و فارغ از خستگی کار روزانه تصمیم گرفتم نگاهی به مجله تندرستی بیندازم. اولین نکته‌ای که توجهم را به خود جلب کرد، پرونده جراحی زیبایی بینی بود که تقریبا بدون نقص همه جوانب موضوع را در برداشت اما مهم‌ترین موضوعی که نباید فراموش کرد  این است که با نزدیک شدن به عید نوروز بسیاری از افراد به ویژه خانم‌ها به فکر تغییر و تحول‌های بزرگ می‌افتند و جراحی زیبایی بینی یکی از همین تغییرات است.

در واقع آمار جراحی زیبایی بینی خانم‌ها از بهمن ماه به‌طور محسوسی افزایش پیدا می‌کند. در عین حال، نباید فراموش کنیم که تنها با توصیه‌های کلی و گفتن خطرات جراحی‌های غیرضروری بینی نمی‌توان افرادی را که تصمیم به جراحی دارند‌، منصرف کرد اما می‌توان راهکارهایی را پیشنهاد داد تا افراد بعد از جراحی اول به عمل ترمیمی ‌نیاز نداشته باشند.

 
انتخاب پزشک با تجربه
یک جراحی بینی، کامل و بی‌نقص نخواهد بود مگر  اینکه دست جراح با تجربه‌ای در کار باشد! این روزها بسیاری از پزشکان از پزشک عمومی ‌و دندانپزشک گرفته تا متخصص گوش و حلق و بینی و جراح پلاستیک به نوعی جراحی زیبایی بینی انجام می‌دهند اما متاسفانه بیش از 90درصد جراحی‌هایی که توسط افراد غیرمتخصص و بی‌تجربه انجام می‌شود، بدون اشکال و رضایت‌بخش نیست و افراد بعد از عمل به جراحی ترمیمی ‌نیاز پیدا می‌کنند.


شاید این سوال برایتان پیش بیاید که یک پزشک با تجربه چه ویژگی‌هایی دارد که او را از بقیه جدا می‌کند؟ پاسخ ساده است. دنبال پزشکی باشید که بیماران قبلی از او راضی باشند.

برای این کار می‌توانید به مطب پزشکانی که آنها را در نظر گرفته‌اید بروید و با مراجعه‌کنندگان گفت‌و‌گو کنید و در صورتی که اکثر آنها از جراحی بینی (از لحاظ زیبایی و تنفس) خود راضی بودند می‌توانید کار جست‌وجوی پزشک را خاتمه دهید و همان جا وقت ویزیت بگیرید. البته احتمال دارد که بنا به هر دلیلی شما کاندیدای مناسبی برای جراحی زیبایی بینی نباشید. در این شرایط باید به پزشک خود اطمینان کنید و دنبال تغییر سالم‌تری باشید.

 
حفظ عملکرد بینی مهم‌تر از زیبایی ظاهری
بدون شک اختلال در عملکردهای بینی عواقب ناگواری برای فرد دارد و مهم‌ترین آن، تنفس غیرعادی بعد از راینوپلاستی است؛ به عنوان مثال، بی‌حالی، خواب‌آلودگی، کسالت و عصبی بودن از جمله عوارض اختلالات تنفسی بینی محسوب می‌شود.
 

در عین حال، اختلال بویایی، محرومیت از تنفس بینی، خشکی مجاری تنفسی، خرخر حین خواب، سردرد ناشی از گرفتگی بینی و ضعف سیستم دفاعی را نیز نباید فراموش کرد.
بنابراین هرگز به پزشک خود اصرار نکنید که ‌اندازه بینی‌تان بیش از ‌اندازه طبیعی کوچک شود که نتوانید درست نفس بکشید.
 

باورهای غلط متقاضیان
بسیاری از متقاضیان جراحی‌های زیبایی بینی بر این باورند نیاز به عمل ترمیمی ‌بعد از راینوپلاستی یک اتفاق ساده و پیش پا افتاده است؛ در صورتی که کمتر از یک‌درصد جراحی‌ها که توسط جراحان با تجربه انجام می‌شود نیاز به ترمیم دارد.
بنابراین، جراحی ترمیمی ‌فقط توجیهی برای اشتباه جراح است و معمولا با یک بار جراحی بینی توسط جراح متبحر، می‌توان به نتیجه دلخواه رسید؛ البته به شرطی که انتظارات بیمار واقعی باشد.

 
سربالایی دردسرآفرین
اینکه چه میزانی از بالابردن نوک بینی به زیبایی چهره کمک می‌کند باید براساس معیارهای زیبایی برای تناسب صورت باشد و اصل یک سوم یکی از معیارهاست. یک سوم بالای صورت، پیشانی است، یک سوم تحتانی از زیر بینی تا زیر چانه ‌امتداد دارد و یک سوم میانی صورت فاصله بین ریشه بینی در بالا و قاعده بینی در پایین است. کوتاه کردن طول بینی و بالابردن نوک آن باید در حدی باشد که این نسبت‌ها حفظ شوند.


برای باریک کردن نوک بینی، قسمت‌هایی از غضروف نوک بینی برداشته می‌شود تا حجم نوک بینی کاهش پیدا کند اما برداشته شدن بیش از حد این غضروف‌ها در جراحی باعث تورفتگی بیش از حد نوک بینی و ایجاد چاله‌های عمیق در دو طرف نوک بینی می‌شود.

اگر میزان برداشته شدن بافت از این هم بیشتر باشد، افتادگی پره‌های بینی و بسته شدن سوراخ‌های بینی هنگام دم را به دنبال دارد و نوک بینی بیش از حد بالا می‌رود. چنین مشکلاتی، تنفس از راه بینی را دچار اختلال می‌کنند و جراحی ترمیمی‌ راهکار نهایی‌خواهد بود. بنابراین جراحی که بینی‌های بسیار سربالا عمل می‌کند، بدون شک پزشک مورد اعتمادی نیست.


کوتاهی‌های بی‌مورد!
متاسفانه بسیاری از افراد فکر می‌کنند جراحی بینی معجزه می‌کند و مراقبت‌های بعد از آن تاثیر چندانی در شکل و عملکرد بینی ندارد؛ در حالی که اصلا این طور نیست؛ به عنوان مثال، چسب زدن‌های صحیح و به موقع، قرار نگرفتن در معرض نور خورشید، طرز خوابیدن صحیح، استفاده از محلول سرم نمکی برای جلوگیری از چسبندگی داخلی و عدم استفاده از عینک طبی و آفتابی یک تا دوماه بعد از عمل (در صورتی که با استفاده از چسب ضدحساسیت عینک به پیشانی متصل شود، از همان روز اول می‌توان از عینک استفاده کرد) تاثیر بسزایی در نتیجه عمل ‌خواهند داشت. این در حالی است که بسیاری از افراد بعد از جراحی به توصیه‌های گفته شده عمل نمی‌کنند و همه‌ ایرادها را به گردن پزشک می‌اندازند.

 تصورات واقعی نه سینمایی
هدف از جراحی زیبایی بینی، کوچک کردن بینی نیست اما چه بسیار بینی‌هایی که با وجود‌ اندازه‌های بسیار کوچک نه‌تنها تاثیری روی زیبایی چهره نداشته‌اند بلکه تناسب قبلی صورت را هم از بین برده‌اند! بنابراین جراحی پلاستیک بینی، افزون بر ‌ایجاد تناسب در خود بینی، باید ارتباط خوشایندتری را بین بینی و دیگر اجزای صورت برقرار کند.

 پس معایب جراحی زیبایی مانند هزینه‌های بالای آن، احساس راحتی نکردن با عضو تغییر شکل ‌یافته بعد از عمل یا حتی خطرهای پزشکی عمل جراحی‌تان را بشناسید و آنها را به عنوان واقعیت یک عمل جراحی زیبایی بپذیرید و مطمئن باشید فلان ستاره سینما که به نظر شما زیباترین بینی دنیا را دارد، مدیون چندین جراحی ترمیمی ‌و گریم‌های حرفه‌ای است.

 
گفتنی‌های ناگفته
بسیاری از جراحان قبل از اینکه بینی شما را به تیغ جراحی بسپارند، نکات مهمی ‌را به شما نمی‌گویند چرا که ممکن است با دانستن بسیاری از آنها از جراحی منصرف شوید؛ مثلا اینکه به هوش ‌آمدن بعد از جراحی بینی حس بسیار بدی را به دنبال دارد و اکثر افراد بعد از به هوش ‌آمدن دچار گلودرد شدید به دلیل اثر لوله بیهوشی، بی‌حسی و لرز می‌شوند.
 

در عین حال، اختلال در تنفس 10 تا 15 روز بعد از عمل، احساس سنگینی و درد خفیف در ناحیه صورت و پیشانی به علت پانسمان داخل بینی، دردناک بودن کشیدن تامپون‌ها و ماساژهای بینی بعد از باز کردن گچ و هنگام چسب زدن‌ها و همچنین باقی ماندن جای بخیه (اسکار) حتی خیلی کمرنگ جزیی از جراحی زیبایی بینی محسوب می‌شوند که از زبان کمتر پزشکی‌ خواهید شنید.


منبع: همشهری تندرستی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha