تعطیلات نوروزی در پیش است و مانند هر سال فرصتی مناسب برای مسافرت با خودروی شخصی فراهم است. با توجه به افزایش قابل توجه تعداد مسافرت ها در این ایام، خطر بروز تصادفات رانندگی هم افزایش می یابد. اجتناب از انجام رفتارهای خطرناک رانندگی نقش مهمی در کاهش تصادفات و عوارض ناشی از آن دارد.

رفتارهای خطرناک هنگام رانندگی عامل اصلی تصادفات
سلامت نیوز :تعطیلات نوروزی در پیش است و مانند هر سال فرصتی مناسب برای مسافرت با خودروی شخصی فراهم است. با توجه به افزایش قابل توجه تعداد مسافرت ها در این ایام، خطر بروز تصادفات رانندگی هم افزایش می یابد. اجتناب از انجام رفتارهای خطرناک رانندگی نقش مهمی در کاهش تصادفات و عوارض ناشی از آن دارد.

به گزارش سلامت نیوز دکتر محسن شمس طی یادداشتی عنوان کرد: بعید است در حال حاضر در سراسر این کره خاکی ملتی مانند ایرانیان باشد که تا این حد برای تصادفات رانندگی و پیامدهای آن هزینه کرده باشد. نگاهی به این آمار و ارقام بیندازیم:

1- ایران هفتاد میلیونی با حدود یک درصد جمعیت دنیا، بیش از 5/2 درصد از کل مرگ و میر حاصل از تصادفات رانندگی در جهان را به خود اختصاص داده است.

1- بین سال های 1376 تا 1384، سالانه10 درصد به میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی کشور ما افزوده شده است، به طوری که در سال 1384 به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت، 5/40 مورد مرگ در اثر تصادف گزارش شده است.

2- در سال های 1384 و 1385، تصادفات ترافیکی عامل بیش از 27000 نفر کشته و 270000 نفر مجروح در سال در کشور ما بود. یعنی به طور متوسط هر20 دقیقه یک نفر جان خود را در اثر تصادفات رانندگی از دست داد و  هر 2 دقیقه یک نفر مجروح شد.

3- تصادفات جاده ای در ایران هر ساله یک میلیون و 300 هزار سال عمر مفید را از بین می برد که این میزان بیشتر از سال های از دست رفته عمر ناشی از بیماری های قلبی عروقی یا سرطان است.

4- در سال 1385 هزینه های مستقیم و غیرمستقیم حاصل از حوادث ترافیکی در ایران حدود 6000 میلیارد تومان، یعنی بیش از 5 درصد تولید ناخالص ملی کشور در آن سال بود.

5- بنا بر اعلام پزشکی قانونی کشور، در 9 ماهه اول سال 1387 بیش از 19000 نفر در اثر تصادفات رانندگی کشته شده اند.  
معلوم شد که قضیه کاملا جدی است؟

در طی سالیان اخیر اقدامات بسیاری انجام شده است که هریک تاثیر محدودی بر پیامدهای تصادفات رانندگی داشته اند. ایمن تر کردن جاده ها و خیابان ها و اصلاح نقاط حادثه خیز کشور، رعایت استانداردهای ایمنی در ساخت و تجهیز خودروها، وضع قوانین و مقررات رانندگی و نظارت بر اجرای آن برای برخورد با متخلفین، از جمله این اقدامات است. در این میان، تلاش برای اصلاح رفتارهای خطرناک در بین رانندگان، سرنشینان خودروها، موتورسیکلت سواران، دوچرخه سواران و عابرین پیاده، به عنوان عامل اصلی در بروز اکثر حوادث ترافیکی را می توان به صرفه ترین اقدام برای کاهش این حوادث به حساب آورد.

آشنایی با رفتارهای خطرناک رانندگی، بررسی وضعیت این نوع رفتارها در ایران و معرفی برنامه های موفق سایر کشورها برای اصلاح رفتارهای خطرناک رانندگی، با هدف آموزش و ترغیب مخاطبین برای ترک رفتارهای خطرناک رانندگی هدف این مجموعه مطالب به شمار می رود.
در اولین گام به معرفی اجمالی انواع رفتارهای خطرناک رانندگی و رایج ترین آنها پرداخته ایم.

رفتارهای خطرناک رانندگی
در حوزه سلامت، به عادات یا اعمالی که فرد را در معرض خطر بیماری یا مشکلات مرتبط با سلامت قرار می‌دهند، رفتارهای خطرناک یا مخاطره آمیز گفته می شود. بر طبق این تعریف، رفتارهایی را که سلامت استفاده کنندگان از جاده ها و خیابان ها را به خطر می اندازند، رفتارهای خطرناک رانندگی خواهند بود. نمونه هایی از رفتارهای خطرناک رانندگی را می توان در زیر مشاهده کرد:
1.    استفاده از تلفن همراه در زمان رانندگی
2.    رعایت نکردن فاصله مناسب با خودرو جلویی
3.    رانندگی نکردن بین خطوط
4.    نبستن کمربند ایمنی در طول مسیر رانندگی
5.    رانندگی با سرعت غیرمجاز
6.    سبقت غیرمجاز
7.    تغییر دادن ناگهانی مسیر رانندگی  
8.    انحراف به چپ
9.    انجام حرکات مارپیچ و زیگزاگ در رانندگی
10.    رانندگی کردن با حالت عصبانیت  
11.    رانندگی در حالت خستگی و خواب آلودگی

بررسی ها نشان می دهد که از بین این رفتارها این سه رفتار در بین رانندگان ایرانی بیشتر از بقیه دیده می شود و همین رفتارهاست که منجر به بروز تصادفات بسیار می شود:

1.    نبستن کمربند ایمنی در طول مسیر رانندگی: براساس ماده 220 آیین نامه راهنمایی و رانندگی، رانندگان و سرنشینان وسایل نقلیه موظفند هنگام حرکت وسیله نقیه کمربندهای ایمنی خود را بسته نگه دارند. این قانون اجباری از سال 1384 به اجرا درآمد. 

2.    استفاده از تلفن همراه در زمان رانندگی: بر اساس تبصره ماده 180 آیین نامه راهنمایی و رانندگی، استفاده راننده در حین رانندگی از هرگونه وسایل و تجهیزات و یا اشتغال اعضای موثر وی که باعث انحراف ذهنی و توجه در حین رانندگی گردد، ممنوع است. صحبت با تلفن همراه یا نوشتن و ارسال پیام، تمرکز راننده را مختل می کند و شاید دست کمی از مست رانندگی کردن نداشته باشد!

3.    رعایت نکردن فاصله مناسب با خودرو جلویی: براساس ماده 173 آیین نامه راهنمایی و رانندگی رانندگان وسیله نقلیه ای که در پشت سر وسیله نقلیه دیگر حرکت می کند موظفند فاصله مناسبی را برای جلوگیری از تصادف حفظ کنند. برآورد فاصله مناسب با دو روش برای راننده قابل تعیین است. در روش ساده تر، به ازای هر 15کیلومتر در ساعت سرعت خودرو، یک طول خودرو (حدود 6 متر) فاصله با خودرو جلویی لازم است که در سرعت های بالا و در شرایط جوی نامناسب این فاصله افزایش می یابد. روش دوم که به روش دو ثانیه زمان موسوم است، دقیق تر است: نقطه خاصی در جاده یا خیابان تعیین می شود و با توجه به زمان رسیدن خودرو جلویی به آن و سپس شمارش تا رسیدن به آن نقطه، مناسب بودن فاصله را نشان می دهد. در صورتی که این شمارش کمتر از دو ثانیه باشد، امکان متوقف کردن به موقع خودرو توسط راننده وجود خواهد داشت.

4.    رانندگی نکردن بین خطوط: بر اساس ماده 106 فصل نهم مجموعه مقررات و قوانین راهنمایی و رانندگی در راه های خط کشی شده، وسایل نقلیه باید در مسیر بین خطوط حرکت کنند و از آن خارج نشوند مگر این که احتیاط کامل را رعایت کنند و قبلا با دادن علامت وسایل نقلیه دیگر را از قصد خود آگاه سازند.

برای شروع بیاییم در مسافرت های نوروز امسال به این پیام ها عمل کنیم:

1- اول کمربند ایمنی: وقتی سوار خودرو می شویم، اول از همه کمربند ایمنی را ببندیم و در تمام طول مسیر آن را بسته نگهداریم. باور کنیم که استفاده از کمربند ایمنی در حوادث مرگبار کمتر بوده است.

2- تلفن همراه تعطیل: با شروع رانندگی، تلفن همراه را تعطیل کنیم. باور کنیم که صحبت با تلفن همراه، زمان واکنش ما را به عنوان یک راننده افزایش می دهد و هیچ خبری مهم تر از سلامت نیست!

3- فاصله با خودرو جلویی: باور کنیم چسبیدن به خودرو جلویی مانع از توقف به موقع خودروی ما خواهد شد و در تصادف از عقب به جلو، خودروی عقبی مقصر است!

4- فقط بین خطوط برانیم: رانندگی کردن بین خطوط علاوه بر این که مانع از تصادفات رانندگی می شود، به ترافیک نیز نظم و زیبایی می بخشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha