شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۷
کد خبر: 44573
سلامت نیوز : معاون پژوهشی-آموزشی پژوهشكده سرطان سینه جهاد دانشگاهی علوم پزشكی تهران گفت :ورزش تأثیرات مهمی در بهبود وضعیت بیماران مبتلا به لنف 'ادم' و پیشگیری از بروز آن در افراد در معرض خطر دارد و یكی از راه های اصلی درمان این بیماری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی علوم پزشكی تهران ،دكتر ماندانا ابراهیمی بااشاره به اینكه ورزش كردن بخش جدایی ناپذیر از یك زندگی سالم است افزود: ورزش تأثیرات مهمی در بهبود وضعیت بیماران مبتلا به لنف ادم و هم چنین پیشگیری از بروز آن در افراد در معرض خطر دارد.

وی تاكید كرد: در هنگام انجام درمانهای CDT (درمان ضد احتقان مختلط) كه هم اكنون به عنوان مؤثرترین درمان لنف ادم شناخته می شود و در فاز اول تحت نظر پزشكان و توسط پرسنل مجرب انجام می شود و در مرحله بعدی كه عمدتاً توسط خود بیمار انجام می شود، ورزش یكی از اجزای اصلی درمان است.

ابراهیمی با بیان اینكه اغلب مبتلایان به عارضه لنف آدم به شرط رعایت ملاحظات می توانند ورزش را در عضو مبتلا انجام دهند گفت: یكی از این ملاحظات شامل پوشیدن بانداژ، آستین یا جوراب فشاری مخصوص كه پزشك تجویز كرده در هنگام ورزش است.

وی ادامه داد: عضو مبتلا در هنگام ورزش نباید دچار خستگی و ناراحتی شود و در این صورت باید مدت یا شدت ورزش كاهش یابد و همچنین سرعت و شدت حركات به گونه ای نباشد كه به عضو مبتلا آسیبی برسد.

این لنفوتراپیست افزود: افراد در معرض خطر ایجاد لنف ادم یعنی كسانی كه هنوز مبتلا به این عارضه نشده اند ولی مثلاً به علت جراحی پستان و زیربغل در معرض ابتلا به آن قرار دارند نیز می توانند با ورزش با حركات سبك شروع كنند و در صورت نیاز به تدریج، مدت و شدت حركات افزایش دهند. پوشیدن جوراب یا آستین كشی نیز در این افراد بویژه هنگام ورزش كمك كننده است.

ابراهیمی گفت: حركات ورزشی تأثیر مفیدی روی پمپ عضلانی دارند و برگشت خون وریدی و مایع لنف را از عضو مبتلا افزایش و تورم لنفاوی را در عضو درگیر كاهش می دهد. البته در صورتی كه این ورزش ها نامناسب و شدید باشند یا حتی اگر بدون حمایت فشاری كافی (بانداژ یا آستین كشی) انجام شوند، در برخی موارد می توانند تورم عضو را افزایش دهند.

این لنفوتراپیست با اشاره به اینكه انواع حركات ورزشی در درمان لنف ادم شامل ورزشهای كششی، ایروبیك و ورزشهای قدرتی هستند ادامه داد: ورزشهای كششی شامل طیفی از حركات هستند كه عضلات و بافت هم بند را به حالت كششی در می آورند و دامنه حركات عضو را افزایش و چسبندگی و سفتی مفاصل را كه خود مانعی برای جریان لنف هستند، كاهش می دهند.

وی با توصیه به اینكه ورزشهای كششی آرام و به آهستگی انجام شوند و تدریجاً افزایش پیدا كنند تصریح كرد: اگر كشش بسیار شدید باشد خود می تواند باعث صدمه به بافت، ایجاد التهاب و افزایش تولید و جریان لنف شود كه نهایتاً تورم لنفاوی را افزایش می دهد.

ابراهیمی خاطر نشان كرد: ورزشهای مقاومتی سبك نیز مفید هستند به شرط آنكه بسیار آرام، سبك و همراه با بانداژ یا آستین كشی انجام شوند، فرد مبتلا بین انجام حركات حتماً استراحت داشته باشد و از بلند كردن وزنه یا ابزار خودداری كند زیرا در غیر این صورت احتمال بروز یا تشدید تورم وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha