سلامت نیوز : با توجه به توصیه هایی که در هرم غذایی پیشنهاد شده، مصرف حدود 3 تا 5 واحد سبزیجات در روز ضروری است

به گزارش سلامت نیوز ، نریمان سعادتی متخصص تغذیه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: هرم غذایی یک چارچوب پیشنهادی بسیار مناسب برای دارا بودن یک تغذیه اصولی است و رعایت آن می تواند سلامت تغذیه ای را فراهم کند.

وی با بیان اینکه عناصر هرم غذایی تقریباً تمام نیازهای تغذیه ای بدن را فراهم می کند، اظهار داشت: افرادی که در برنامه و رژیم غذایی خود تمام عناصر هرم غذایی را می گنجانند بسیار کمتر از دیگران دچار مشکلات تغذیه ای ناشی از کمبود یا مصرف زیاد مواد غذایی گوناگون می شوند.

سعادتی گفت: میوه ها، سبزی ها، غلات، حبوبات، لبنیات، مرغ، ماهی و گوشت بدون چربی اجزای مهم و عناصر اصلی تشکیل دهنده هرم غذایی هستند.

وی با اشاره به اهمیت سبزی و جایگاه مهم آن در هرم غذایی تأکید کرد: با توجه به توصیه هایی که در هرم غذایی پیشنهاد شده است مصرف حدود 3 تا 5 واحد سبزیجات در روز ضروری است، سعادتی یادآور شد: البته مصرف 3 تا 5 واحد سبزیجات با توجه به سن افراد می تواند تغییر کند به طوریکه کودکان به میزان کمتر و افراد بزرگسال به میزان بیشتری از واحدهای سبزی نیازمند هستند.

وی با اشاره به اینکه مصرف سبزی می تواند به صورت خام یا پخته باشد، اظهار داشت: 3 تا 5 واحد سبزیجات تقریباً معادل 5 لیوان سبزیجات خام و یا 2 لیوان سبزیجات پخته یا آب آن است.

سعادتی خاطرنشان کرد: کدو، کاهو، گوجه فرنگی، خیار، چغندر، هویج، شلغم، ریواس، کلم، لوبیا سبز و نخود فرنگی از جمله مهمترین انواع محصولات گیاهی هستند که در خانواده سبزی ها دسته بندی می شوند.

**عناصر هرم غذایی به صورت متعادل مصرف شوند
این متخصص تغذیه در ادامه گفت: رژیم غذایی متعادل با استفاده از هرم غذایی، می تواند انرژی مورد نیاز بدن برای انجام فعالیت ها و اقدامات روزانه را فراهم کند.

وی با بیان اینکه عناصر هرم غذایی باید به صورت متعادل مصرف شوند تأکید کرد: در هرم غذایی، مواد غذایی چرب و شیرین نیز وجود دارد اما آنچه که مسلم است مصرف کافی و متعادل همه عناصر هرم غذایی به ویژه چربی ها و شیرینی ها است.

سعادتی یادآور شد: هرگونه زیاده روی در مصرف مواد غذایی موجود در هرم غذایی می تواند موجب بروز اختلال و بیماری های مختلفی در فرد شوند.

وی گفت: با توجه به فرا رسیدن ایام تعطیلات نوروز، بهترین توصیه این است که با استفاده از یک برنامه تغذیه ای مناسب و با توجه به راهنمایی ها و پیشنهادات هرم غذایی، بهترین الگو را برای تغذیه مناسب به کار برد.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: باید مراقب بود که در تمام ایام سال به ویژه در ایام نوروز و تعطیلات، تغییر نامطاوبی در برنامه غذایی صورت نگیرد و در واقع تغییرات به سمت یک برنامه غذایی صورت نگیرد و در واقع تغییرات به سمت یک برنامه غذایی کامل شامل همه عناصر هرم غذایی و مصرف متعادل آنها پیش برود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha