سلامت نیوز : یكی از مشكلات شایع در دوران سالمندی مشكلات استخوانی عضلانی است و مسئله پوكی استخوان در دوره سالمندی از مسائل مهمی است كه باید به آن پرداخته شود.

به گزارش سلامت نیوز ، دكتر پریسا طاهری رییس اداره سالمندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: اگر چه مسئله وراثت در ابتلا به پوكی استخوان نقش موثری دارد ولی نقش تغذیه سالم و ورزش در افزایش تراكم استخوانی افراد را نمی توان نادیده گرفت.

وی افزود: به دلیل بار درمانی بسیار بالای شكستگی در افراد سالمند پیشگیری از سقوط جزو اولین موارد عنوان شده از طرف سازمان بهداشت جهانی در سال 2012 می باشد.

دكتر طاهری تصریح كرد: در حال حاضر حدود 650 میلیون نفر از جمعیت جهان را افراد بالای 60 سال تشكیل می دهند و تا سال 2050 میلادی پیش بینی می شود این رقم به 2 میلیارد برسد.

وی ادامه داد: در حال حاضر 60 درصد از كل سالمندان دنیا در كشورهای در حال توسعه زندگی می كنند كه این رقم تا سال 2050 میلادی به 80 درصد خواهد رسید یعنی تا حدود 30 سال آینده یك میلیارد و 600 میلیون نفر از كل دو میلیارد نفر در كشورهای در حال توسعه از جمله ایران ساكن خواهند بود.

رییس اداره سالمندان وزارت بهداشت گفت: در كشور ما بر اساس سرشماری عمومی سال 75 سالمندان بالای 60 سال، حدود 6/6 درصد از كل جمعیت را تشكیل داده كه تا سال 90 به حدود 3/7 درصد رسیده است و در حال حاضر 5 میلیون نفر از جمعیت كشور را سالمندان تشكیل می دهند.

به گفته وی، سالمند تعاریف مختلفی دارد كه به سه بعد روانی، اجتماعی و تقویمی تقسیم بندی می شوند كه شایعترین تقسیم بندی نیز ار نظر تقویمی است كه تعاریف آن بر اساس امید به زندگی متفاوت است.

دكتر طاهری افزود: بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی سن سالمندی از 60 سال و بالاتر تعریف شده است و در واقع سالمند بر اساس تقسیم بندی تقویمی در كشور، سن سالمندی 60 سال به بالا است. سالمندان به سه گروه جوان بین سنین 60 تا 75، میانسال بین سنین 75 تا 90 و كهنسال 90 سال به بالا تقسیم می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha