سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 4459

نشست نقش سازمان‌های غیردولتی در پیشگیری از اچ آی وی/ ایدز در یونیسف برگزار شد.

دكتر محمد مهدی گویا مدیر مركز بیماریهای وزارت بهداشت در این نشست با بیان اینكه ایدز یك بحران چند بعدی است، نه صرفا بهداشتی گفت: از یكسو می‌توان گفت كه این پدیده یك اورژانس اجتماعی است و از سوی دیگر یك بیماری مزمن اجتماعی و آنچه در این میان مهم است این  كه درمان باید ماهیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و بهداشتی مشكل را دربرگیرد.

وی معتقد است سازمانهای بین‌المللی به نقش NGOها در فعالیتهای مشاركتی بیشتر از همكاری با سازمانهای دولتی اهمیت می‌دهند.

وی با بیان اینكه بضاعت ما تا آنجا بوده كه یك پنجم یا یك ششم موارد ایدز را در كشور شناسایی كرده‌ایم اظهار داشت: نمی‌توان در زمینه ایدز، یك شبه همه تابوها را شكست. آموزش تربیت جنسی در قالب برنامه‌های آموزشی در NGOها و سازمانهای دولتی با هم می‌تواند پیش برده شود. اما باید به یاد داشت كه آموزش و پرورش در این رابطه دارای ملاحظات خاصی است كه باید به آنها احترام گذاشت.

مدیر مركز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت با بیان اینكه از سال پیش تا كنون بودجه ایدز، چهار برابر افزایش یافته است، گفت: برنامه كشوری كنترل اچ آی وی در دولت جدید به شورای عالی سلامت ارائه شده و ایرادهایی به آن گرفته‌اند از جمله اینكه نقش زنان در پیشگیری باید پررنگتر دیده شود. ویژگی این برنامه آن است كه NGOها هم در تدوین آن نقش داشته‌اند. 

این كارشناس با تاكید بر این كه NGOها در ترویج پیشگیری از ایدز ‌مهمترین نقش را بر عهده دارند گفت: از دلایل اهمیت NGOها در رابطه با پیشگیری از ایدز، دسترسی به گروه‌های سخت دسترس مثل زنان خیابانی و معتادان تزریقی و نیز ایجاد تعهد و خلاقیت در NGOها است. همچنین این سازمانها قادر به ارائه خدماتی هستند كه بخش دولتی یا قادر به ارائه نیست یا تمایلی به ارائه آنها ندارد و در این راستا، خدمات را به صورت كارآمدتر ارائه می‌دهند.

وی درباره نكات اجرایی مهم برای NGOها با تاكید بر اینكه زنان به عنوان بهترین منبع مشاركت به شمار می‌روند تصریح كرد: دانش‌آموزان نقش مهمی در خدمات داوطلبانه دارند، همچنین در ازای فعالیت‌های داوطلبانه نباید حقوقی پرداخته شده و NGOها باید شفاف بوده و معتدل حركت كنند. برنامه‌هایشان باید با توجه خاص به گروه‌های در معرض خطر و اقشار مختلف در دسترس جامعه طراحی شوند كه فعالیتها نتیجه بخش باشند.

گویا با اشاره به ویژگی‌های یك تشكل غیردولتی موفق، گفت: خدمات و آموزش ارائه شده تشكل غیردولتی موفق باید اثربخش باشد، كلیه خدماتش به صورت سطح‌بندی شده و شامل تمام گروه‌های هدف و بالاخص گروه‌های در معرض خطر و دارای رفتارهای پرخطرباشد و بر اساس مسایل و مطالبات جامعه طراحی و اجرا ‌شود.

همچنین كلیه خدمات و آموزش‌های این تشكلها،باید دسترسی تمام گروه‌های هدف را در نظر گیرد و از مشاركت جامعه در تحقیق و پژوهش و نیز ارزشیابی برنامه‌هایش بهره‌مند شود.

وی با بیان اینكه این تشكل‌ها در تامین منابع مالی خود از جلب حمایت مردم بهره‌مند هستند، افزود: این تشكل‌ها، گروه‌های هدف خود را شناخته و راه‌های دسترسی به آنها را می‌دانند. همچنین برنامه عملی برای ارتقای توانایی‌های عملی و فنی اعضای خود دارند، از نظام صحیحی برای ثبت و نگهداری مدارك و مستندات فعالیتها بهره می‌جویند، نظام صحیحی برای ارزشیابی برنامه‌های خود داشته و در مقابل دولت و مردم پاسخگو هستند.

مدیر مركز مدیریت بیماریها با تاكید بر اینكه این تشكلها پاسخگو و شفافند گفت: تشكل‌ها همچنین متعهد به برنامه ملی كنترل عفونت HIV/AIDS هستند، دارای برنامه استراتژیك و عملیاتی بوده و پرسنل زیر مجموعه خود را ملزم به رعایت كلیه ضوابط اخلاقی در تمامی مراحل ارائه خدمات به گروه‌های هدف می‌كنند.

گویا درباره نتایج یك مشاركت موفق با اشاره به اینكه مسایل مربوط به‌ پیشگیری از رفتارهای پرخطر كه به دلایل فرهنگی و اجتماعی، دولت به انجام آنها تمایلی ندارد، حل می‌شود خاطرنشان كرد: همچنین جامعه در كنترل بیماری، توانمند شده و برنامه‌های مربوطه در گروه‌های سخت در دسترس و آسیب‌پذیر جامعه كه دولت توان دسترسی به آنها را ندارد تكرار می‌شود.

وی درباره تجارت موفق كشور در رابطه با همكاری NGOها با دولت اظهار داشت: هسته‌های دانشجویی و نیز گروه‌های همسان در معرض خطر در این رابطه تشكیل شده، برنامه‌هایی كه دولت امكان سرمایه‌گذاری ندارد، به اجرا درآمده و مراكز درمان نگهداری با متادون راه‌اندازی شده، برنامه‌هایی برای پیشگیری توسط مبتلایان به HIV به اجرا درآمده و این افراد طی این برنامه‌ها توانمند شده‌اند.

گویا، با تاكید بر اینكه معتقد نیستم كه دولت مخالف NGOهاست و احترام و جایگاه ویژه‌ای برای آنها قایل است تصریح كرد: NGOها بسیاری از كارهای انجام نشده را انجام می‌دهند و به عنوان نماینده وزارت بهداشت هم معتقدم كه این وزارتخانه، احترام ویژه‌ای برای این تشكلها قائل است و ما نظرات خود را به NGOها تحمیل نمی‌كنیم.

كریستین سالازار، نماینده یونیسف در ایران نیز در ادامه این نشست با بیان اینكه فضا برای همكاری دولت و NGOها راجع به كودكان فراهم شده است اظهار داشت: ما در این زمینه با شركای مختلفی از جمله NGOها و دولت همكاری می‌كنیم و به این دلیل گاهی اوقات روند این همكاری كند می‌شود اما ارزیابی داخلی می‌گوید كه این روند آهسته، به معنای موفقیت است.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: یونیسف وظیفه خویش می‌داند كه از تمام كسانی كه در زمینه مسائل زنان و كودكان در ایران و جهان فعالیت می‌كنند حمایت كرده و آمادگی خود را برای كمك به NGOها در زمینه ارائه خدمات در این حوزه اعلام می‌كنیم.
 
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha