یکشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 44591

برای این که شما از تعطیلات نوروزی لذت ببرید و نگران بالارفتن وزن خود نباشید، بهتر است با رعایت کردن نکات و برنامه ریزی غذایی در این ایام، سلامت خود و خانواده را تضمین کنید.

سلامت نیوز: خانواده ها در روزهای آغاز سال نو و تعطیلات نوروزی به سفر و یا دید و بازدید اقوام و دوستان می روند. معمولا در این شرایط تغییراتی در عادت های غذایی به وجود می آید. در این ایام مصرف شیرینی و آجیل بیشتر می شود. برای این که شما از تعطیلات نوروزی لذت ببرید و نگران بالارفتن وزن خود نباشید، بهتر است با رعایت کردن نکات و برنامه ریزی غذایی در این ایام، سلامت خود و خانواده را تضمین کنید.

برای اطلاع بیشتر از نکته های تغذیه ای با دکتر موسی صالحی دانشیار و استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز و عضو هیئت علمی دانشگاه بهداشت و تغذیه گفت وگو کرده ایم. وی در این باره گفت: بخشی از مواد غذایی مصرفی در طول روز، صرف تامین انرژی مورد نیاز بدن می شود و مازاد آن به چربی تبدیل می شود. در ایام نوروز به علت فعالیت کمتر جسمی و همچنین مصرف مواد غذایی شیرین و پرکالری، ممکن است انباشت چربی در بدن بیشتر شود و پس از تعطیلات بیماری ها به سراغ شما بیاید. بنابراین رعایت نکات تغذیه ای ضروری است.

وی افزود: یکی از تنقلاتی که در این ایام فراوان مصرف می شود آجیل از جمله تخمه، پسته، مغز بادام، گردو، نخودچی و کشمش است که سرشار از اسیدهای آمینه، چربی و ویتامین است.

میوه ها نیز منبع غنی ویتامین، املاح، فیبر، آب و آنتی اکسیدان است و مفیدترین ماده غذایی است که در این ایام مصرف می شود. باید گفت میزان دریافت انرژی از میوه ها به حدی نیست که مازاد باشد و به چربی تبدیل شود. در حالی که مازاد مواد مصرفی مانند شیرینی و آجیل به راحتی به چربی تبدیل می شود که به سلامت فرد لطمه می زند. بنابراین در این ایام سعی کنید میوه بیشتر و شیرینی و آجیل کمتر مصرف کنید.

وعده های غذایی سبک

وی با اشاره به این که در این ایام اگر شیرینی و آجیل زیادی مصرف کردید بهتر است وعده غذایی را حذف کنید، افزود: در این شرایط اگر تمایل به خوردن ناهار داشتید، از غذاهای ساده و سبک مانند نان و ماست، خرما، پنیر و سبزی استفاده کنید.

صالحی افزود: در این ایام که خانواده ها تمایل بیشتری به مصرف غذاهای رستوران دارند بهتراست به این نکته توجه کنند که برنج آبکش سرشار از قند است و چربی موجود در غذا شامل چربی های ترانس و اشباع شده است که همه مواد یاد شده برای سلامت مضر است. از طرفی نیاز بدن به آمینواسیدهای ضروری با مصرف آجیل تامین می شود بنابراین مصرف بیش از حد مواد غذایی باعث انباشت چربی و قند در خون می شود.

وی افزود: غذاخوردن در زمانی که بدن به مصرف آن نیازی ندارد، در واقع قدم برداشتن خلاف مسیر سلامت است.

نوروز، زمان تفریح و شادی است نه پرخوری

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: نوروز یعنی تغییر و تحول، شادی و تفریح نه پرخوری و چاقی و بیماری!

معمولا بعد از ایام دید و بازدید نوروزی تعداد مراجعه کنندگان به بیمارستان ها افزایش می یابد به خصوص افرادی که دچار اختلالات گوارشی از جمله اسهال، ترش کردن، برگشت غذا و... می شوند که علت آن هم دریافت میزان بالای انرژی و کالری است.درباره مصرف شیرینی نیز باید به این نکته توجه کرد که در بیشتر موارد از رنگ های شیمیایی برای تزیین استفاده می شود که باید از مصرف آن خودداری کرد.

شیرینی باید از مواد طبیعی از جمله آرد، روغن گیاهی و شکر تهیه شود و تا حد امکان رنگ غیرطبیعی، خامه و کرم نداشته باشد. در صورتی که این روزها دیده می شود پذیرایی سنتی ما که متشکل از مغز بادام، پسته، نخودچی و... بوده است تغییر پیدا کرده و مغزهای مغذی از بادام و پسته را لابه لای شکر کارامل شده قرار می دهند. با قرار دادن مغزها در شکر در حرارت بالا ارزش غذایی آن از بین می رود. این متخصص تغذیه با اشاره به این که در بسیاری از خانواده ها نحوه تهیه غذا نادرست است، افزود: به عنوان مثال با مصرف سبزیجات باید ویتامین و املاح به بدن برسد تا در سلول ها جذب شود. در حالی که ما با سرخ کردن، تمام ارزش غذایی سبزیجات را از بین می بریم و این تنها روغن است که وارد بدن می شود. کباب کردن گوشت روی زغال، خاصیت آن را از بین می برد و ترکیب سرطان زای آن وارد بدن می شود. برنج آب کش شده نیز فقط حاوی قند است و هیچ گونه ویتامین، املاح یا اسید آمینو ندارد. چرا باید آرد تصفیه شود، سبوس آن گرفته شود و از نان سفید استفاده کنیم؟ در حالی که گندم همه ویتامین ها و املاح بدن را تامین می کند.

استفاده از تمام گروه های غذایی

همچنین شهرزاد محمدیان کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به این که برنامه غذایی در ایام نوروز باید از تمام گروه های غذایی باشد، به ایرنا افزود: بررسی های انجام شده نشان می دهد که بیماری های مزمن از جمله چاقی، دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و سرطان ناشی از روش نادرست زندگی مثل تغذیه ناصحیح، عادات غیربهداشتی و نداشتن فعالیت بدنی است. محمدیان با بیان این که در ایام نوروز سعی کنید از آجیل و مغزها به عنوان میان وعده و در مقدار متعادل استفاده کنید ادامه داد: در این روزها می توان حجم موادغذایی را در هر وعده اصلی کاهش داد و به ویژه شام را بسیار مختصر میل کرد. همچنین به دریافت مقادیر مناسب لبنیات دقت کنید و روزانه متناسب با نیاز بدنتان از حدود دو تا سه لیوان شیر یا ماست استفاده کنید.

به گفته وی صبحانه یکی از مهم ترین وعده های غذایی است که برای حفظ سلامت و تندرستی افراد اهمیت خاصی دارد. وی افزود: در مصرف شیرینی و شکلات در این ایام میانه روی کنید چرا که زیاده روی در مصرف این مواد به مشکلات گوارشی و همچنین افزایش انرژی دریافتی و در نتیجه اضافه وزن منجر می شود.کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی گفت:زیاده روی در مصرف شیرینی و شکلات برای افرادی که به قند خون یا چربی خون بالا مبتلا هستند، باعث بروز اختلال در وضعیت سلامت آنان خواهد شد. والدین همچنین مراقب فرزندان خود باشند تا در تعطیلات با مصرف بیش از حد تنقلات، شیرینی و شکلات از وعده های اصلی غذا محروم نشوند.

محمدیان افزود: از مصرف زیاد چای و قهوه پرهیز کنید و از میوه، سبزی، سالاد، حبوبات و دیگر موادغذایی حاوی فیبر استفاده کنید. مواد حاوی فیبر، باعث پیشگیری از یبوست و کاهش چربی های نامطلوب خون و تنظیم تعادل فشار خون می شود و در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و سرطان به خصوص سرطان کولون (روده بزرگ) موثر است.

به منظور شادابی بدن و حفظ سلامت و پیشگیری از بروز چاقی، یبوست و افزایش چربی های مضر خون به اندازه مناسب تحرک بدنی و پیاده روی داشته باشید.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha