سلامت نیوز: پژوهشگران علوم پزشکی به بررسی  تاثیرات  اختلالات تنفسی در حین  خواب  بر  وضعیت روی روانی کودکان  پرداختند . آنان اعلام کردند کودکانی که خروپوف می کنند یا در طول شب از اختلالات تنفسی رنج می برند، ممکن است در آینده دچار مشکلات رفتاری شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت پزشکان بدون مرز به نقل از بی بی سی ، این محققین عنوان کردند که  خرخر و ایست تنفسی کودکان در خواب ممکن است در آینده به بیش فعالی رفتاری منجر شود.

این تحقیقات که در نشریه آمریکایی “پدیاتریکس” منتشر شده، نتیجه بررسی عادات خواب و رفتارهای ۱۱ هزار کودک است که در بریتانیا زندگی می کنند.

دکتر کارن بونوک، سرپرست تیم پژوهشی، گفت که اختلالات در خواب می تواند موانعی در پرورش مغز کودکان ایجاد کند.

بر اساس یکی از برآوردهای انجام شده، از هر ده کودک یک نفر به طور مداوم در طول خواب شب خرخر می کند و حدود ۲ تا ۴ درصد از ایست تنفسی در خواب رنج می برند.

معمولا بزرگی لوزه ها و لوزه سوم از عوامل اختلالات تنفسی در طول خواب شبانه برشمرده می شوند.

این اختلالات در بزرگسالان منجر به خستگی مفرط در طول روز می شود و در بعضی از مطالعات نشانه هایی وجود دارد مبنی بر اینکه در کودکان ممکن است منجر به اختلال‌ کم‌ توجهی‌ ـ بیش‌ فعالی‌ شود.

اختلال کم توجهی -بیش فعالی عبارت‌ است‌ از یک‌ نوع‌ رفتار خاص‌ در کودکان‌ به‌ طوری‌ که‌ این‌ کودکان‌ تنها می‌توانند برای‌ مدت‌ کوتاهی‌ روی‌ یک‌ موضوع‌ خاص‌ تمرکز کنند و‌ گاهی‌ حرکات‌ و رفتار کنترل‌ نشده‌ای‌ را به‌ طور ناگهانی‌ از خود بروز می‌دهند.

اما تحقیقات اخیر به اندازه کافی گسترده بوده و به همین دلیل نتایج شفاف تری را در بر داشته است.

تامین اکسیژن

در ابتدای این تحقیقات، به والدین پرسشنامه ای داده شد تا بتوانند به مدت شش یا هفت سال، میزان خرناس کشیدن یا ایست تنفسی فرزندانشان در خواب را در آن ثبت کنند و آن را با ارزیابی های خود از رفتار کودکان مقایسه کنند.

دکتر بونوک از کالج پزشکی آلبرت آینشتاین در دانشگاه یشیوا در نیویورک گفت که کودکانی که در حین خواب دچار اختلالات تنفسی می شوند، بین ۴۰ تا ۱۰۰ درصد امکان دارد تا سن هفت سالگی دچار “مشکلات رفتاری عصبی” می شوند.

به عقیده او مشکلات تنفسی در حین خواب از چند طریق موجب مشکلات رفتاری می شود. هنگامی که تنفس متوقف می شود، اکسیژن کافی به مغز نمی رسد که این به نوبه خود “روند ترمیم و بازسازی” خواب را مختل کرده و موجب عدم تعادل در مواد شیمیایی مغز می شود.

او گفت: ” ما تا به حال به شواهد محکمی مبنی بر اینکه اختلالات تنفسی در طول خواب منجر به مشکلات رفتاری نظیر بیش فعالی شود، دست پیدا نکرده بودیم. اما این تحقیقات به وضوح نشان می دهد که نه تنها علایم مشکلات تنفسی پیش از اختلالات رفتاری خود را نشان می دهد بلکه شدیدا باعث بروز این اختلالات نیز می شود.”

ماریان دیوی، کارشناس اختلالات تنفسی کودکان می گوید که اینگونه مشکلات در کودکان اغلب به عنوان دلیلی برای بروز مشکلات رفتاری شناخته نمی شود.

او گفت: “والدین معمولا ارتباط این دو را تشخیص نمی دهند و هنگامی که این علایم را به پزشک عمومی گزارش می دهند، برچسب اختلال‌ کم‌ توجهی‌ ـ بیش‌ فعالی‌ به آنها داده می شود. گاهی اوقات پزشک برای درمان کم خوابی کودکان دارو تجویز می کند.”

او در ادامه گفت: “این شیوه غلطی است. فکر می کنند اگر مشکل کم خوابی رفع شود، مشکل رفتاری هم فورا بهتر می شود.”

منبع: سایت پزشکان بدون مرز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha