سلامت نیوز: قهوه یكی از پرطرفدارترین نوشیدنی‌های جهان است كه روزانه میلیون‌ها ‌نفر از نوشیدن آن لذت می‌برند و جای تعجب نیست كه مورد توجه عامه مردم قرارگرفته است. اما درباره آن پرسش‌های بسیاری مطرح است، از جمله: آیا مصرف قهوه زیان‌بخش است؟ موجب بروز بیماری‌ها می‌شود؟ ممكن است ما را از امراض مصون دارد؟ مدت مدیدی است كه درباره این‌گونه پرسش‌ها، پژوهش‌های مشروحی صورت گرفته است. جا دارد طی این مقاله به اثرات بالقوه قهوه بر بیماری‌های زوال عقل (آلزایمر)، فلج رعشه‌ای (پاركینسون) و انواع سرطان‌ها نظری بیفكنیم.

آیا قهوه خطر آلزایمر را كاهش می‌دهد؟

بیماری آلزایمر، بیماری است كه بر عملكرد مغز تاثیر می‌گذارد. مبتلایان به این بیماری اغلب در به یاد آوردن رخدادها، تصمیم‌گیری‌ها و درك زبان‌ها دچار مشكلاتی می‌شوند. همچنین امكان دارد تغییرات رفتاری از خود نشان دهند. این مرض معمولا افرادی را كه سن‌شان بیش از 60 سال است، مبتلا می‌كند. علت بیماری یاد شده هنوز كاملا معلوم نیست اما تصور می‌شود كه عوامل وراثتی و محیط‌زیستی نیز در پیدایش آن موثر است و تاكنون درمانی برایش پیدا نشده است. نتیجه چند پژوهش بیانگر آن است كه احتمالا مصرف قهوه خطر ابتلا به مرض مزبور را كاهش می‌دهد. پژوهش‌های صورت‌گرفته پیرامون شمار زیادی از افراد نشان داد كه قهوه‌نوشان میانسال در اواخر عمر، كمتر گرفتار آلزایمر و عقل‌باختگی (دیوانگی) می‌شوند. كمترین میزان ابتلا به آن در كسانی مشاهده شده كه روزی سه تا پنج فنجان قهوه نوشیده بودند. این یافته‌ها نقش پنهانی قهوه را در كاهش خطر آلزایمر نشان می‌دهد.

آیا قهوه انسان را از ابتلا به پاركینسون محافظت می‌كند؟
بیماری پاركینسون، نوعی اختلال مغزی است كه باعث رعشه‌ و لرزه شده و مانع حركت و موزونی اندام می‌شود. این بیماری غالبا بعد از 50 سالگی بروز می‌كند، اگرچه گاهی در نوجوانان هم روی می‌دهد و تا به حال درمان مشخصی نداشته است. دانشمندان از سال 1968 به بعد دریافته‌اند كه نوشیدن قهوه خطر ابتلا به بیماری مذكور را كاهش می‌دهد. همین اواخر تحلیل جامعی كه 13 بررسی منتشر شده را ارزیابی كرد، حكایت از آن داشت كه امكان ابتلای قهوه‌نوشان به این بیماری در اواخر عمر 30 درصد كمتر است. برخی مطالعات اشاره بر آن دارند كه علت این موضوع وجود پاره‌ای مواد در قهوه است كه سلول‌های مغز را از آسیب محافظت می‌كنند.

آیا قهوه بر پیشگیری از سرطان تاثیر دارد؟
گزارش كارشناسانه‌ای كه مشتركا توسط موسسه پژوهش‌های سرطانی جهان و موسسه پژوهشی سرطان آمریكا انتشار یافت، بیانگر آن بود كه احتمال دارد نوشیدن برخی انواع قهوه اثر چشمگیری بر افزایش یا كاهش سرطان لوزالمعده یا كلیه داشته باشد. ممكن است مواد موجود در قهوه مانند كافئین، اسید كافینیك، پلی فنول‌ها، تركیبات فرار معطر و تركیبات دیگر در كاستن از خطرات این قبیل سرطان‌ها نقشی داشته باشند.

پرسش‌ها و پاسخ‌های مفید درباره اثرات قهوه

آیا اطلاعات كافی از قهوه دارید؟ به منظور آشنایی هر چه بیشتر درباره این نوشیدنی، به سوالاتی كه معمولا پرسیده می‌شود، جواب‌های موثقی آورده‌ایم:
اگر باردار باشم، باز می‌توانم قهوه بنوشم؟ بله، ولی نظر كارشناسان بر این است كه روزی 200 میلی‌گرم یا یك تا سه فنجان قهوه فوری برایتان كفایت می‌كند.
چرا بعد از خوردن قهوه، گرمم می‌شود؟ علت این است كه قهوه دارای كافئین است كه میز ان سوخت و ساز بدن را موقتا افزایش می‌دهد. چنین تاثیری طبیعی است و جای نگرانی نیست.

میگرن دارم. آیا قهوه‌، فاصله بیفتد بدترش می‌كند؟
افراد گوناگون، واكنش متفاوتی نسبت به قهوه نشان می‌دهند. بعضی‌ها درمی‌یابند كه ممكن است ماده یادشده، طی حمله میگرن، بیماری را موقتا تسكین دهد. در حالی كه دیگران باور دارند احتمالا قهوه بر تعداد حمله‌های آن می‌افزاید. به مبتلایان این بیماری كه می‌خواهند قهوه مصرف كنند، توصیه می‌شود كه روزانه یك تا دو فنجان قهوه فوری بنوشند.

آیا قهوه موجب بروز میگرن می‌شود؟

 خیر. میگرن بیشتر ارثی است و از پدر و مادر به فرزند انتقال می‌‌یابد.

آیا قهوه بر ضربان قلب اثر می‌گذارد؟ معمولا نه. شمار اندكی از مردم به كافئین حساسیت دارند. امكان دارد كه آنان موقتا احساس كنند كه قلب‌شان نمی‌تپد، می‌لرزد یا ضربان خیلی تند و شدیدی دارد. این‌گونه احساسات كه تپش و لرزش قلب نام دارد، احتمالا در قفسه سینه، گلو و گردن حس می‌شود و معمولا بی‌خطر است و سایر عوامل دیگر همانند هیجانات، فعالیت‌های شدید بدنی، مصرف دخانیات و برخی داروها نیز در پیدایش چنین حالاتی تاثیر دارند.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha