سلامت نیوز : عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی یزد گفت : برای نخستین بار عمل پیوند غضروف در این استان با موفقیت انجام شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از دانشگاه علوم پزشكی یزد ،دكتر سیدمحمد ابریشم افزود: یكی از نقص های زانو نقص های غضروفی است كه بیشتر در ناحیه زانو رخ می دهد.

وی افزود: برای نقص غضروف روش های مختلفی به كار می رود كه یكی از جدیدترین آنها پیوند غضروف با كمك كشت غضروفی است.

ابریشم با بیان اینكه این عمل جراحی در دو مرحله صورت می گیرد، خاطرنشان كرد : در مرحله اول توسط آرتروسكوپ تعداد كمی از سلول های بدن بیمار تهیه می شود و سپس به مدت دو هفته در بدن بیمار كشت داده می شود و در مرحله بعد غضروف كشت داده شده در محلی كه نقص غضروف دارد پیوند زده می شود.

این جراح ارتوپدی یادآورشد: سه بیمار در این روش داوطلب این روش درمانی شدند كه یكی از آنها دارای نقص غضروف در ناحیه استخوان ران، بیمار دوم دارای نقص غضروف در ناحیه استخوان كشكك و بیمار سوم دارای نقص غضروف در ناحیه ساق داشتند كه این روش در هر سه بیمار موفقیت آمیز بود.

وی اضافه كرد : ازمزایای این روش این است كه بعد از گذشت 9 ماه تا یك سال غضروف پیوند شده علائم و آثاری شبیه به غضروف طبیعی بیمار را خواهد داشت.

این جراح و متخصص ارتوپدی اظهاركرد: این عمل جراحی برای سومین بار در كشور بعد از تهران و ارومیه صورت گرفت.

ابریشم ادامه داد: این روش درمانی با وجود آنكه ساده است ولی متاسفانه به دلیل این كه مواد اولیه كشت غضروفی باید از خارج از كشور وارد شود هزینه كشت آن بسیار بالاست و امیدواریم با تمهیداتی كه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی و دانشگاههای علوم پزشكی كشور انجام می دهد هزینه این روش برای بیماران كاهش یابد.

به گفته وی نقص غضروف در اثر آسیب های ناگهانی به غضروف هنگام انجام فعالیت های ورزشی و نظایر آن صورت می گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha