سلامت نیوز: مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد آلزایمر را یکی از شایعترین اختلال روانپزشکی در دوران سالمندی عنوان کرد .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ، دکتر حمید رضا فتحی با بیان اینکه در این بیماری تحلیل رفتن و کاهش تدریجی مغز موجب زوال عملکرد و توانایی عقلانی می شود اظهار داشت : سیر این اختلال تدریجی است و با افت مستمر قوای شناختی مشخص می شود که نه تنها خود فرد مبتلا بلکه اطرافیان وی را هم تحت تاثیر قرار می دهد .

وی اختلال حافظه و فراموشی را از جمله علائم این بیماری عنوان کرد و خاطر نشان کرد : بیمار مبتلا به آلزایمر ممکن است اشیا را گم کند ، وعده ملاقات را فراموش کند ، داروهای خود را به طور مرتب مصرف نکند و یک سوال یا خاطره را مرتبا تکرار کند حتی اگر لحظاتی قبل آن را مطرح کرده باشد .

مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: به تدریج که حافظه کوتاه مدت ضعیف تر می شود یبمار توانایی به یاد آوردن لغات مناسب برای جمله بندی را از دست می دهد .توانایی نگهداری زنجیره افکار و ترتیب جملات نیز در بیمار مختل می شود به طوری که گاه بیمار در جمله سازی درمانده می شود .

دکتر حمید رضا فتحی گفت: حدود 20 تا 30 درصد بیماران مبتلا به آلزایمر دچار توهم می شوند و 30 تا 40 درصد آنها هذیان دارند که عمدتا از نوع گزند و آسیب است.

وی تغییر رژیم غذایی ، ورزش ، کنترل دیابت و فشار خون ،داشتن یک دفترچه همراه و یادداشت مطالب مورد نیاز، تلاش برای یادگیری مستمر ، حل جدول ، بازی های فکری و شطرنج حمایت روحی از بیماران و خانواده آنها ، آموزش به بیماران و خانواده آنها در مورد سیر بیماری و ماهیت آن از جمله راهکارهای پیشگیری از ابتلا و یا پیشرفت این بیماری برشمرد .

مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد باید با محدودیت های شناختی اشخاص مبتلا به زوال مغز با ملایمت و مهربانی برخورد کرد دیگران نباید در حضور آنها درباره ناتوانایی هایشان صحبت کنند و فراموش کاری و رفتارهای غیر عادی گاه و بیگاهشان را مسخره کنند .140/201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha