مصرف كم شیر و مواد لبنی زمینه را برای كمبود كلسیم و پوكی استخوان فراهم می كند و محدود كردن مصرف آنها در طول سفر ها این مشكلات را بیشتر می كند.

سلامت نیوز: شیر و سایر مواد لبنی، بخش مهمی از پروتئین و ویتامین های مورد نیاز بدن را تأمین می كنند و معمولا درایام نوروز و در هنگام سفر های نوروزی مصرف این گروه مواد غذایی، كمتر می شود.

سعیده معانی كارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشكی در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت:‌ مصرف كم شیر و مواد لبنی زمینه را برای كمبود كلسیم و پوكی استخوان فراهم می كند و محدود كردن مصرف آنها در طول سفر ها این مشكلات را بیشتر می كند.

وی افزود: بهتر است در طول سفر از شیرهای استریل شده كه ماندگاری بالایی دارند، استفاده شود و همچنین به این نكته توجه داشته باشند كه این نوع از شیرها، پس از باز شدن حتما باید درمحیط خنك  نگهداری شده وسریعا مصرف شوند.

معانی ادامه داد:‌ ازمصرف شیر محلی كه پاستوریزه نشده اند ، خوداری شود زیرا مصرف شیر پاستوریزه نشده خطر ابتلا به تب مالت و مسمومیت های غذایی را افزایش می دهد.

وی درباره استفاده از پنیرهای تازه گفت: این پنیرها باید حداقل 2 ماه در آب نمك نگهداری شده باشند و توصیه می شود در طول سفر از پنیر های پاستوریزه و بسته بندی شده استفاه كنند.

این كارشناس تغذیه خاطرنشان كرد:‌ حتما در طول سفر همراه با وعده های غذایی، از ماست پاستوریزه كم چرب استفاده كنند تا هم كلسیم بدن تامین شده و هم خطر عفونت های روده ای دراثر مصرف غذای آلوده كمتر شود.

وی تصریح كرد:‌ در طول سفر به جای استفاده از نوشابه های گازدار از نوشیدنی های سالمتر مثل دوغ بدون گاز و كم نمك و به خصوص آب استفاده كنند و به خاطر داشته باشند كه با آشامیدن یك لیوان نوشابه گازدار درحدود 20 گرم قند اضافی وارد بدن خود می كنند كه ادامه این عادت در طولانی مدت اضافه وزن، چاقی و همچنین  پوكی استخوان را به دنبال خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha