رییس مركز تحقیقات پوست و سلول های بنیادی گفت : آفتاب سوختگی شدید می‌تواند خطرسرطان پوست را 50درصد افزایش دهد، آفتاب سوختگی و اشعه ماورای بنفش به سادگی می‌تواند به پوست صدمه بزند و این صدمه می‌تواند موجب سرطان پوست شود.

سلامت نیوز:  رییس مركز تحقیقات پوست و سلول های بنیادی گفت : آفتاب سوختگی شدید می‌تواند خطرسرطان پوست را 50درصد افزایش دهد، آفتاب سوختگی و اشعه ماورای بنفش به سادگی می‌تواند به پوست صدمه بزند و این صدمه می‌تواند موجب سرطان پوست شود.

دكتر محمد علی نیلفروش زاده در گفت و گو با ایرنا افزود :سرطان پوست شایع ترین سرطان بدخیم بدن است و در حال حاضر در جهان رو به گسترش است .

وی با اشاره به اینكه پوست ، بزرگ‌ ترین عضو بدن است خاطر نشان كرد :تخمین زده می شود كه در جهان هر سال بیش از یك میلیون نفر به سرطان پوست مبتلا می شوند .

نیلفروش زاده اضافه كرد: درسرطان پوست سلول‌های بدخیم از بافت پوست نشأت می‌گیرند و به طور نامنظم وفزاینده‌ ای تكثیر می شوند و به طریقی از سیستم ایمنی و دفاعی بدن عبور می‌كنند بدون این‌كه موجب عكس‌العمل تدافعی و تهاجمی در سیستم ایمنی بدن شوند.

متخصص پوست ومو خاطر نشان كرد : مهم‌ ترین عامل ایجاد سرطان پوست ، جهش در سلول بر‌اثر اشعه ماورای بنفش خورشید است با توجه به نوع سلول پوستی كه دچار جهش ژنی می شوند می تواند اشكال مختلفی از سرطان پوست به‌ وجود ‌آید .

متخصص پوست و مو به وراثت اشاره كرد و گفت : خانواده هایی كه سابقه سرطان پوست دارند بیشتر در معرض خطر بوده و كسانی كه پوست روشن تر دارند و از نژاد اروپای شمالی هستند ، بیشتر مستعد سرطان پوست هستند.

نیلفروش زاده یاد آور شد: نشانه های سرطان پوست در مراحل اولیه شباهت زیادی به ضایعات سرطانی ندارد بلكه بیشتر شبیه لكه های معمولی پوستی است كه هر ضایعه مزمن و غیرعادی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به فرا رسیدن فصل بهار توصیه كرد : افراد در معرض تابش نور خورشید به ویژه در اواسط روز و بین ساعات 10صبح تا 3بعد از ظهر كمتر قرار بگیرند و از كرمهای ضدآفتاب حداقل با 15-SPF یا بیشتر را در مناطقی از بدن كه در معرض نور خورشید است استفاده كنند .

رییس مركز تحقیقات پوست و سلول های بنیادی افزود :كرمهای ضد آفتاب را هر دو ساعت یكبار حتی در روزهای ابری استفاده كنید و از كلاه‌های لبه‌ دار كه صورت و پشت گردن شما را بپوشاند بهره ببرید.

وی گفت : در صورتی كه تغییری در پوست احساس كردید و یا خالها دچار تغییراتی شدند یا زخمی‌ ایجاد شد كه بهبودی و ترمیم خوبی نداشت حتما در اولین فرصت به پزشك مراجعه كنید.

نیلفروش زاده افزود :بهترین راه محافظت از پوست این است كه هیچ ضایعه پوستی را بی اهمیت تلقی نكنید و به متخصص پوست مراجعه كرده بیوپسی (نمونه برداری بافتی) انجام دهید تا معلوم شود ضایعه خوش خیم یا پیش سرطانی و بدخیم است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha