سلامت نیوز: یک فوق تخصص گوارش و کبد گفت: یکی از مشخصه های بیماری های کبدی، سفید شدن رنگ ناخن است که علت آن کمبود مواد تولید شده در کبد به ویژه آلبومین است البته ممکن است ناخن فرد بر اثر ابتلا به این اختلالات لایه لایه و لکه های زرد روی آنها دیده شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اشگاه خبرنگاران،دکتر شهرام آگاه افزود: بیماری های طب داخلی چه حاد و چه مزمن ممکن است تظاهرات پوستی داشته باشند و با توجه به اینکه پوست با مشاهده قابل معاینه است می توان با انجام این کار به شواهدی از ابتلا به اختلالات طب داخلی پی برد.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه کبد از جمله اندام های مهم در سوخت و ساز بدن است، گفت: اختلال در کارکرد کبد ممکن است با علایم پوستی همراه باشد و با معاینه پوست می توان به ابتلای فرد به این عوارض پی برد. به عنوان نمونه دفع بیلی روبین (رنگدانه ای زرد که از سوخت و ساز هموگلوبین خون تولید می شود و کبد وظیفه گرفتن این ماده از خون و دفع آن را از طریق صفرا بر عهده دارد) به وسیله کبد، با تظاهرات پوستی همراه است.

آگاه در ادامه گفت: بیلی روبین بیمارانی که دچار اختلال کارکرد کبدی هستند، به خوبی دفع نمی شود همین امر باعث تغییر رنگ سفیدی چشم یا پوست به رنگ زرد می شود که عوام به آن«زردی» می گویند. زردی همیشه علامت ابتلا به اختلالات کبدی محسوب نمی شود اما یکی از علل مهم ابتلا به این بیماری است.

وی با بیان اینکه خونریزی های سطحی پوست از علایم دیگر ابتلا به اختلالات کبدی است، اظهار کرد: با توجه به آن که کبد وظیفه ساخت فاکتورهای انعقادی و برخی از فاکتورهای ضدانعقادی را برعهده دارد، خونریزی های سطحی پوست یکی دیگر از علایم اختلال در کارکرد این عضو مهم بدن است.

این فوق تخصص گوارش و کبد اضافه کرد: این علایم به صورت نقاط یا برجستگی های قرمزرنگ یا لکه های آبی رنگ شبیه لکه های ناشی از ضربه بروز می کند. این لکه های آبی ممکن است بدون سابقه ضربه یا با ضربه مختصر ایجاد شود بنابراین افرادی که بدون وارد شدن ضربه به بدنشان دچار خون مردگی پوستی می شوند ممکن است به اختلالات کبدی مبتلا شده باشند.

وی در ادامه گفت: خارش چه باعث تیره شدن پوست بشود چه نشود می تواند از علایم ابتلا به برخی اختلالات کبدی مانند بعضی بیماری های خودایمن کبد و انسداد در مسیر خروجی صفرا باشد.

آگاه در پایان تاکید کرد: ممکن است تغییرات دیگری در پوست مانند لکه های ریز قرمز رنگ یا پوسته ریزی بر اثر ابتلا به بیماری های کبدی دیده شود. این علایم کمتر شایع هستند و بروز آن ها تنها نشانه ابتلا به بیماری های کبدی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha