سلامت نیوز: کلیه یکی از محل های اصلی دفع داروها است بنابراین وقتی قدرت دفعی کلیه در سالمندان کاهش پیدا كند خطر مسمومیت‌ های دارویی در سالمندان افزایش می ‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، مدیر غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گناباد با بیان اینکه از 50 سالگی به بعد، برخی از تغییرات اساسی در کارکرد دستگاهها و اندامهای بدن رخ می‌ دهد، اظهار داشت: فعالیت یا قدرت تصفیه‌ کنندگی کلیه که یکی از محل های اصلی دفع داروها است از 50 سالگی به بعد به طور متوسط سالی یک درصد کاهش می‌ یابد، بنابراین ظرفیت تصفیه‌ کنندگی و دفع فضولات و سموم کلیه یک فرد 60 ساله ، 10 درصد کمتر از یک کلیه 50 ساله است.

دکتر نوید عطار افزود: همچنین فعالیت کبد از 50 سالگی کاهش پیدا می ‌کند و در نتیجه داروهایی که باید در کبد متابولیزه شوند، کمتر تحت این فرآیند قرار می ‌گیرند و خطر تجمع آنها در بدن افزایش پیدا می‌ کند.

وی تصریح كرد: جذب گوارشی داروها در سالمندان به دلیل تغییرات ترشح اسیدیته و گاستریت و تغییرات بافتی جداره دستگاه گوارشی کاهش پیدا می‌ کند همچنین حرکات دودی در معده و روده سالمندان کم می شود که این امر سبب اختلال جذب بعضی از داروها می ‌شود.

وی افزود: تغییرات نسبت آب و چربی در بدن سالمندان نیز می‌ تواند حجم توزیع داروهایی را که حلال در آب یا حلال در چربی هستند ، تغییر دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha