سلامت نیوز: بسیاری از بیماری ها مانند دیابت نوع یک و دو، آلزایمر، بیماری های قلبی-عروقی و انواع سرطان ها تنها با یک آزمایش خون ساده قابل تشخیص است و می توان با کنترل عوامل خطرساز، زمان ابتلا به بیماری را سال ها به تعویق انداخت.

دکتر میر مجید مصلایی، دکترای علوم آزمایشگاهی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: پروژه ژنوم انسانی که از اوایل دهه گذشته در کشورهای اروپایی آغاز شده منجر به شناسایی زنجیره DNA انسان و توالی اسید نوکلئیک ها شد.

نائب رئیس انجمن متخصصان علوم آزمایشگاهی با بیان اینکه این تحقیقات برروی ژن های دیگر همچنان ادامه دارد گفت: تغییرات ژن ها می تواند فرد را مستعد ابتلا به انواع بیماری ها و سرطان ها مانند دیابت، آلزایمر، سرطان سینه، سرطان پوست کند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با گرفتن نمونه خون از بیمار در هر سنی امکان تشخیص استعداد ابتلا به 25 بیماری مختلف وجود دارد و درصد خطر این بیماری های ژنتیکی را سال ها پیش از بروز در افراد مختلف مشخص می کند.

مصلایی ادامه داد: با مشخص شدن استعداد ابتلا به بیماری های ژنتیکی و قرار داشتن در گروه پرخطر می توان با کنترل عوامل محیطی مانند تغذیه، ورزش و کنترل وزن ،زمان دچار شدن به بیماری را 20 تا 25 سال به تعویق انداخت.

این متخصص با اشاره به اینکه تا فرد از آمادگی ژنتیکی خود برای ابتلا به این بیماری ها اطلاع نداشته باشد توصیه های پزشکی را جدی نمی گیرد افزود: یک تیم مشاوره شامل متخصص ژنتیک متخصص تغذیه و متخصص بیماری مرتبط برای تغییر سبک زندگی و کنترل عوامل خطر ساز بیمار را همراهی خواهند کرد.

وی گفت: بیماری های قابل تشخیص با آزمایشات ژنتیکی به 5 گروه بیماری های قلبی-عروقی، بیماری های وابسته به سن مانند آلزایمر و روماتیسم مفصلی، بیماری های مرتبط به سلامت عمومی مانند میگرن، چاقی ارثی و دیابت بیماری های سیستم ایمنی بدن و سرطان ها مانند سرطان سینه، ریه و روده بزرگ تقسیم می شوند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha