یک ظرف کوچک آجیل از نظر ارزش تغذیه‌ای، دارای تقریبا 600 کالری انرژی غذایی است که این مقدار معادل دو بشقاب برنج است.

سلامت نیوز: یک ظرف کوچک آجیل از نظر ارزش تغذیه‌ای، دارای تقریبا 600 کالری انرژی غذایی است که این مقدار معادل دو بشقاب برنج است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، لیلا شورورزی کارشناس تغذیه دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور اظهار داشت: آجیل‌ها پرکالری هستند و هر گرم آنها 5 کالری انرژی غذایی تولید می‌کنند. در نوروز، برنامه غذایی مثل سایر اوقات تنظیم شود و مصرف آجیل و مغزها به عنوان میان وعده و در حد متعادل باشد.

وی با بیان این‌که وجود چربی‌های متراکم در انواع آجیل در افزایش وزن و بروز چاقی موثر است، افزود: مصرف زیاد آجیل سبب جمع شدن انرژی و چربی بیش از حد مورد نیاز در بافت‌های بدن می‌شود و افزایش وزن را در پی دارد بنابراین برای جبران ضررهای ناشی از مصرف آجیل، حجم مواد غذایی را در هر وعده اصلی به‌خصوص شام، کم کنید و به اندازه کافی تحرک بدنی و ورزش داشته باشید.

وی گفت: چربی موجود در انواع آجیل از نوع اشباع نشده است که کلسترول خون را پایین می‌آورد و خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را کم می‌کند.

شوروزی با اشاره به اینکه آجیل منبع پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است، یادآورشد: ویتامین E و پروتئین موجود در آجیل به حفظ سلامت رگ‌های خونی، کاهش فشار خون و پیشگیری از حملات قلبی کمک می‌کند و خوردن غذاهای حاوی ویتامین E از جمله آجیل، سبب کم شدن خطر ابتلا به سرطان می‌شود.

این کارشناس تغذیه با بیان این‌که آجیل سرشار از فیبر است و فیبرهای غذایی در پیشگیری از بدخیمی‌های روده بزرگ هم بسیار مفیدند، توضیح داد: فیبرهای غذایی، هم به تسهیل اجابت مزاج کمک می‌کنند و هم نوعی احساس سیری در شخص ایجاد می‌کنند و به این ترتیب مانع پرخوری می‌شوند.

کارشناس تغذیه دانشکده علوم پزشکی نیشابور ادامه داد: ثابت شده که مغزهای گردو، فندق، بادام، پسته، بادام زمینی و انواع تخمه، دستگاه‌ دفاعی بدن را در مقابله با عوامل خارجی تقویت می‌کندهمچنین مغزها علاوه بر کاهش کلسترول خون و کاهش میزان ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، در پیشگیری‌ از پوکی استخوان و بیماری‌های دوران پیری نیز تاثیر به‌سزایی دارند.

وی با بیان این‌که آجیل اگر به اندازه و به‌عنوان منبع تامین کننده بخشی از انرژی غذایی روزانه‌مان مصرف شود، مفید است؛ تصریح کرد: اما بیماران مبتلا به فشار خون بالا باید حسابی مواظب باشند؛ چون تحقیقات نشان داده است که مصرف آجیل‌های شور می‌تواند در افراد مبتلا به فشار خون بالا، منجر به شوک ناگهانی و ایست قلبی شود.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین مصرف بی‌رویه آجیل، به خصوص اگر میزان نمک آن بیش از حد متعارف باشد، ممکن است عوارضی را به‌خصوص برای بیماران قلبی عروقی، افراد مبتلا به فشار خون و بیماران کلیوی به همراه داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha