محققان كانادایی اعلام كردند كودكانی كه در دوران نوزادی آنتی بیوتیك دریافت كرده بودند، تا سن هفت سالگی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به تنگی نفس یا آسم قرار دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از رویترز، بطور معمول آنتی بیوتیك‌ها بنا به دلایل خاصی برای كودكان زیر یك سال و در اكثر موارد برای عفونت‌های مجاری تنفسی تحتانی مانند برونشیت و سینه پهلو و یا عفونت‌های مجاری تنفسی فوقانی مانند عفونت های گوش و سینوس تجویز می‌شود.

"آنیتا كوژیرسكی" مجری این تحقیقات و همكارانش در دانشگاه مانیتوبا در وینیپگ و دانشگاه مك گیل در مونترال، مصرف آنتی‌بیوتیك را در ‪ ۱۳‬هزار و ‪ ۱۱۶‬كودك از بدو تولد تا سن هفت سالگی مورد بررسی قرار دادند.

علایم تنفسی می‌تواند نشانه زودهنگامی از ابتلا به آسم در آینده باشد.

دانشمندان، كودكانی كه آنتی‌بیوتیك را برای عفونتهای غیرتنفسی مانند زرد زخم و یا عفونت ادراری دریافت كرده بودند، بعنوان گروه كنترل در نظر گرفتند.

براساس این تحقیق كه نتایج آن در مجله قفسه سینه ‪ CHEST‬به چاپ رسیده است، از این تعداد، خطر بروز آسم در كودكان كمتر از هفت سال دو برابر آنهایی بود كه پیش از یك سالگی هیچ آنتی بیوتیكی دریافت نكرده بودند.

این پژوهشگران دریافتند نوزادانی كه خیلی زود در معرض آنتی‌بیوتیك قرار می‌گیرند و آنهایی پیش از تولد یك سالگی‌شان سگ در خانه خود نداشتند نیز در خطر بیشتری برای ابتلا به آسم تا سن هفت سالگی قرار داشتند.

به گفته این دانشمندان، احتمالا حضور یك سگ در منزل، از آنجا كه كودك را بیشتر در معرض میكروب قرار می‌دهد، به شروع فعالیت سیستم ایمنی او كمك می‌كند.

آسم بیماری التهاب مجاری هوا است كه تنفس را دشوار می‌كند. نشانه‌های این بیماری می‌تواند خس خس سینه، تنگی نفس، سرفه و تنگی قفسه سینه باشد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha