دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۰
کد خبر: 44779
سلامت نیوز: میگرن یكی از انواع شایع سردردهاست كه حتی بعضی متخصصان می‌گویند شایع‌ترین سردرد‌ها میگرن است. بیشتر كسانی كه به میگرن دچار هستند، دچار حمله‌های پی‌درپی سردرد برای مدت چند سال هستند كه حالت مزمن پیدا می‌كند. سردرد میگرن بیشتر ضربان‌دار بوده و اغلب با تهوع و اختلالات بینایی همراه است.‌گرچه بیشتر موارد میگرن می‌تواند شدید باشد ولی گاه سردرد خفیف است. هنوز چرایی ایجاد این سردرد كاملا مشخص نشده است. سردرد میگرن در اثر تورم عروق مغزی و ایجاد اختلالاتی در ساقه مغز آغاز می‌شود. به نظر می‌آید سروتونین نقش اصلی را در این بیماری داشته باشد. البته برخی پژوهش‌های تازه نشان داده است نقص ژنتیكی می‌تواند در بروز این بیماری نقش داشته باشد.

علایم بیماری
میگرن یك سردرد ضربان‌دار است كه می‌تواند در یك سو یا هر دو سوی سر ایجاد شود. سردرد میگرن بیشتر با تهوع، استفراغ یا كاهش اشتها همراه است. فعالیت فیزیكی و ورزش، نورهای شدید یا صداهای بلند می‌تواند سردرد را تشدید كنند؛ اغلب افراد مبتلا به میگرن پس از آغاز سردرد به محلی آرام، تاریك و خنك می‌روند تا سردرد رفع شود. بیشتر حمله‌های میگرن بین چهار تا 12ساعت طول می‌كشد، اگرچه می‌تواند كوتاه‌تر یا بلندتر نیز باشد. یكی از ویژگی‌های میگرن احساس غیرمعمولی است كه پیش از آغاز حمله، به فرد دست می‌دهد و به آن پیش درآمد می‌گویند كه می‌تواند خستگی، گرسنگی یا احساس خشم باشد. پس از حمله، بیمار خالی از انرژی بوده كه ممكن است برای یك تا دو روز پس از یك حمله شدید میگرن ادامه یابد. البته پیش‌درآمد در تمام موارد میگرن دیده نمی‌شود. یك ویژگی دیگر میگرن كه در بیماری صرع نیز دیده می‌شود، مرحله موسوم بهAURA است. این مرحله كمی پیش از حمله میگرن رخ داده و شامل اختلالات بینایی، تاری دید یا دیدن نوارهای ضربان‌دار و چشمك‌زن یا خطوط زیكزاگی است. این نشانه‌ها كه نزدیك به 15 تا 30 دقیقه به درازا می‌كشد به بیمار هشدار می‌دهند كه سردرد میگرن به زودی آغاز خواهد شد. این حالت در حواس شنوایی، بویایی یا چشایی دیده می‌شود. البتهAURA نیز مانند پیش‌درآمد در تمام موارد میگرن دیده نمی‌شود. حمله میگرن گاهی به‌وسیله برخی از فعالیت‌ها، غذاها و بوها بروز می‌كند. همچنین در برخی از بیماران زمانی كه دچار استرس می‌شوند حمله میگرن به سراغ آنها می‌آید. در حالی كه عده‌ای دیگر پس از اینكه استرس آنها رفع شد دچار حمله میگرنی می‌شوند.

این علایم را جدی بگیرید:
- سردردی كه در ازای زمان بر شدت آن افزوده شود.
- شروع سردرد میگرن پس از 40 سالگی.
- سردرد شدید كه ناگهان آغاز می‌شود (و در مدت كمی به اوج می‌رسد) كه بیمار شروع سردرد را انفجاری یا صاعقه مانند ذكر می‌كند.
- سردرد میگرنی كه با ورزش، سرفه و عطسه بدتر می‌شود.
- سردردی كه با نشانه‌های غیرمعمول مانند از دست دادن بینایی، اختلال در گفت‌وگو یا راه رفتن همراه باشد.
- سردردی كه پس از آسیب و ضربه سر آغاز شده باشد.
-سردرد میگرنی كه همیشه در یك طرف سر اتفاق بیفتد.
-سردرد میگرنی در فردی كه سابقه خانوادگی و اختلالات عروق مغزی دارد.

مراحل میگرن:
حمله‌های سردرد میگرن به طور معمول، صبح‌ها و اغلب آخر هفته شروع می‌شود. هر حمله از چند ساعت تا چند روز به‌طول می‌انجامد و تعداد حمله‌ها در هر ماه بین یك تا سه بار تكرار می‌شود. یك سردرد میگرنی به طور معمول دارای دو مرحله است.
الف- مرحلهAURA: در این مرحله، عروق مغزی منقبض می‌شوند و علایم این مرحله عبارتند از: اختلال در گفتار، مشكلات بینایی، بی‌حسی، سوزش خفیف، تاری دید، وزوز گوش، ضعف و كرختی در اندام‌ها.
ب- مرحله مغزی: در این مرحله عروق مغزی منبسط می‌شوند و علایم این مرحله عبارتند از: دردهای ضربان‌دار در كنار سر، تهوع و استفراغ، حساسیت زیاد به صدا و نور، كاهش اشتها و احتقان در بینی. این مرحله دو ساعت تا حداكثر سه روز طول می‌كشد.

تشخیص
میگرن را بیشتر از روی شرح حال و معاینه فیزیكی می‌توان شناخت كه البته در بسیاری از موارد معاینه فیزیكی طبیعی است. هیچ آزمایش مخصوصی برای تشخیص میگرن در دست نیست. CT و MRI بیشتر طبیعی هستند. سردرد میگرن می‌تواند چند ساعت تا چند روز به درازا بكشد. فرد مبتلا به میگرن ممكن است چند بار در ماه دچار حمله‌های بیماری شود.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha