دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۸
سلامت نیوز: متخصص طب فیزیكی و توانبخشی گفت :تقریباً 90 درصد از بیماران مبتلا به سردرد دچار سر دردهای عصبی هستند كه مهمترین علت این سردردها هیجانات عصبی است.

دكتر علیرضا مقتدری افزود :سردرد برای مردم پدیده ای آشناست و كمتر كسی است كه در طول عمر خود آن را تجربه نكرده باشد.

وی اظهار داشت :سردرد یك بیماری نیست، بلكه نشانه ای از بیماریهایی است كه از یك سرماخوردگی ساده شروع و به امراض جدی مثل تومورهــــــای بدخیم مغزی ختم می شود.

مقتدری به انواع سردرد اشاره كرد و گفت :سردرد "میگرن كلاسیك " در یك سمت ناحیه گیجگاهی ظاهر می شود، به تدریج شدت درد افزایش می یابد و سردرد حالت ضرباندار به خـــود می گیرد، در این مرحله بیمار رنگ پریده و دچار تهوع و استفراغ شدیدی می شود.

وی خاطر نشان كرد :سردرد میگرن كلاسیك در زنان بیشتر دیده می شود و استعداد ارثی به بروز حملات در بین افراد وجود دارد.

مقتدری با بیان اینكه تقریبا 90 درصد از بیماران مبتلا به سردرد دچار سر درد عصبی هستند ، افزود : علت پیدایش این نوع سردرد، انقباض عضلات كاسه سر، گردن، شانه و صورت بوده و مهمترین دلیل پیدایش این انقباض ها، هیجانات عصبی است. درد معمولاً از ناحیه پیشـــــانی، گردن یا شانه شروع می شود و به تــدریج تمام كاسه سر را فرا می گیرد.

وی اضافه كرد : یكی دیگر از سردردها به علت عفونت مننژ (پرده های مغزی) ایجاد می شود كه درد در این بیماران به صورت فشرده بوده و تمام سر را فرا می گیرد، با استراحت كاهش می یابد و با حركت تشدید می شود. وجود علایمی چون تب و سفتی گردن به تشخیص كمك می كند.

این متخصص طب فیزیكی و توانبخشی اظهار داشت :نوع دیگر سردرد به علت تومورهای مغزی است كه در این نوع سردرد ها در اوایل صبح شدیدتر است، بیشتر ماهیت حمله ای دارد و با حركت سر، بلند كردن بار، عطسه و به خصوص سرفه تشدید می شود. معمولاً سردرد همراه با اختلالات خواب همراه است و گاه بیمار به علت سردرد از خواب بیــــــدار می شود.

به گفته وی سردرد به علت فشار خون بالا‌ زمانی ایجاد می شود كه فشارخون افراد بالا رفته باشد، این نوع سردرد غالباً در ناحیه پس سر متمركز بوده، و با درمان فشارخون در اكثر موارد از بین می رود.

مقتدری به سردرد ناشی از بیماریهای چشم اشاره كرد و گقت :عیوب انكساری چشم ، سبب پیدایش سردردهای مكرر در ناحیه پیشانی به ویژه به هنگام مطالعه یا تماشای تلویزیون می شود.

وی افزود: سردرد ناشی از بیماریهای سینوس از التهاب و عفونت سینوسها ایجاد می شود و اغلب در ناحیه پیشانــــی است .این سردردها با درمان التهاب یا عفونت سینوس ها مرتفع می شوند.

منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha