دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۷
سلامت نیوز: دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم با تمام شگفتی ها، زیبایی ها وپیشرفت ها آکنده از ترس ونگرانی است. اضطراب بخشی طبیعی از زندگی ما را تشکیل می دهد. از آنجایی که اضطراب نقش مهمی در زندگی ما دارد، درک معنای اضطراب بسیار مهم است.

استرس، اضطراب

اضطراب، وضعیت تشدید شده ی تحریک هیجانی است که احساس نگرانی یا ترس را نیز در بر دارد. مثل ترس فرد احساس می کند که تهدید می شود، ولی بر خلاف ترس، فرد اغلب منبع تهدید را به شکلی مبهم یا نه چندان دقیق ادراک می کند.

استرس یا فشار عصبی در روان شناسی به معنی فشار و نیرو است و هر عاملی که در انسان ایجاد تنش کند استرس زا نامیده می شود که موجب از دست دادن تعادل روح و جسم فرد می شود و بدن واکنش هایی را از خود نشان می دهد تا تعادل از دست رفته بازگردد.

برای انجام هر کاری میزان معینی از اضطراب عادی است و ضروری هم می باشد.در حالت یوسترس(استرس مفید و مثبت) ما تحت فشار هستیم ولی این فشار به ما انرژی و انگیزه می دهد تا مسئولیت هایمان را انجام  داده  و به اهدافمان برسیم. از انواع اضطراب مثبت می توان اضطراب ناشی از امتحان را نام برد.

اضطراب بیش از حد  یا خیلی کم بر هر عملکردی تاثیری زیانبخش دارد. دیسترس( اضطراب منفی و مضر) تجربه مداوم غرق شدن در مسئولیت هاست.

 
تداوم اضطراب

عوامل ز یادی وجود دارند که باعث می شوند اضطراب تداوم یابد. برخی از این عوامل عبارتند از:

سبک زندگی

مهم ترین عاملی که باعث تجربه استرس بر ای انسان معاصر می شود سبک زندگی وی می باشد. سبک خاصی از زندگی فشارزا که در آن گرفتاریم به بقا و تداوم اضطراب کمک می کند. منظور از سبک زندگی شیوه تغذیه، استراحت، تفریح، کار، برقراری ارتباط اجتماعی، رسم و رسوم، عواطف و تفکری است که زندگی در دوران معاصر برای انسان به ارمغان آورده و همگان نیز آن را پذیرفته اند. به نظر بعضی از کارشناسان "سوء هاضمه، زخم معده، زخم اثنی عشر،سرطان،ناراحتی های قلبی، سردرد، ورم و درد مفاصل و حتی درد دند ان و پوسیدگی آن ناشی از نگرانی و هیجانات روحی است.

عدم اعتماد به نفس


اعتماد به نفس عموماً از مشاهده مقابله موثر با تمامی انتظارات و چالش های هر روز زندگی حاصل می شود. کسانی که از تعادل روحی و روانی برخوردار نیستند، از قبول مسئولیت های فردی و اجتماعی شانه خالی می کنند و همواره در جامعه به صورت عنصری طفیلی مطرح می باشند و به دیگران تکیه و اعتماد دارند. در افراد دارای مشکات اضطرابی معمولاً اعتماد به نفس به تدریج کاهش می یابد. چنین افرادی به تدریج از موقعیت ها و تکالیف دشوار دوری می کنند و حتی از انجام کارهای روزمره زندگی خود باز می مانند.
شخصی که منفی گراست، در شکست ها بالاترین نقطه بدبختی را می بیند. آنها دیدگاهی کلاً منفی به زندگی پیدا می کنند، مشکلاتی را پیش بینی می کنند یا پیش روی خود می بینند و با پیش داوری ها، از دست زدن به کارهای بزرگ، ترس و اضطراب د ارند

طرز تفکر

افرادی که شدیداً مضطرب یا تحت فشار روانی هستند، افکار خود تردیدی و خود تقبیحی را نشان می دهند. پا فشاری بر نقاط منفی زندگی و به خاطر سپردن آنها و فراموش کردن جنبه های مثبت از عوامل موثر در اضطراب و نگرانی است. هر چه این افکار را بیشتر به خود تلقین کنند، این افکار بیشتر به صورت خودکار و ثابت در می آیند و کمتر چنین افرادی قادر خواهند بود آینده ای برای خویش تصور کنند. شخصی که منفی گراست، در شکست ها بالاترین نقطه بدبختی را می بیند. آنها دیدگاهی کلاً منفی به زندگی پیدا می کنند، مشکلاتی را پیش بینی می کنند یا پیش روی خود می بینند و با پیش داوری ها، از دست زدن به کارهای بزرگ، ترس و اضطراب د ارند.

 منبع: تبیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha