دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۲
کد خبر: 44801
سلامت نیوز: وقتی كه سرموضوعی با همسرتان بحث می كنید، معمولا احساس فاصله گرفتن از یكدیگر در وجودتان شكل می گیرد.

اما نه فقط به خاطر اتفاقاتی كه رخ داده است، بلكه از طرفی حتی نمی دانید كه چطور باید باب گفتگو را مجددا با شریك زندگیتان بازكنید. وقتی كه جر و بحث شروع می شود، به سختی می توان به اعصاب و هیجانات خود مسلط بود، به همین خاطر گاه شورش را در می آوریم و بدون فكر هرچیزی را به زبان می آوریم. وقتی كه طوفان آرام می شود احسان ناراحتی و گاه حتی پشیمانی به سراغمان می آید. اما نمی دانیم كه بهترین راه صحبت مجدد چیست؟ چطور می شود درشرایطی آرام و منطقی بر اوضاع مسلط شد؟
توصیه های زیر به شما كمك می كند تا قبل، بعد و درحین گفت وگو از ایجاد تنش پیشگیری و باهوش و درایت، باب صحبت را باز كنید...

غرورتان را زیر پا بگذارید!
پس از دعوا، توهین ها و بی احترامی ها معمولا جای خود را به یأس و ناامیدی می دهد و زن و شوهر هر كدام به سویی می روند. دراین اوضاع احساس اینكه چطور از این برزخ بیرون بیایند، به سراغشان می آید. حال آنكه رعایت چند نكته ظریف كافی است تا همه چیز روبه راه شود. نخست مسئولیت كاری كه كرده اید را بپذیرید، غرورتان را زیرپا بگذارید و اولین گام را برای آشتی بردارید. این راهكار می تواند چشمه امید در رابطه شما باشد و دلیلی بر رشد و تكامل است. قهر كردن و كز كردن درگوشه ای از خانه هیچ كمكی به بهبود اوضاع نمی كند و حتی بهتر است بدانید كه سكوت می تواند همه چیز را بدتر كند. سپس با خود بسنجید كه می توانید از توهین هایی كه به یكدیگر كرده اید، بگذرید و یا درخواست هایی كه از هم دارید بر خلاف اصول و معیارهایتان است یا نه.

به خودتان فرصت دهید
با خود بگویید كه گرچه نمی توان دعوا را بدون ناراحتی پشت سرگذاشت، اما به هرحال در خلال همین بگو مگوهاست كه می توان درك بهتری نسبت به خود پیدا كرد و نقاط ضعف و قدرت طرف مقابل را شناخت.

با این حال، منتظر نشوید تا مدت ها بعد راجع به این مسئله با شریك زندگیتان صحبت كنید.
زودترین فرصت پیش آمده را غنیمت بدانید؛ زیرا در این صورت از متشنج شدن اوضاع پیشگیری كرده اید. اما اگر احساساتتان شدیدا جریحه دار شده و بسیار ناراحت هستید، به خودتان زمان دهید تا كمی آرام شوید. چون دراین صورت نه منطقی رفتار می كنید و نه بی طرفانه به قاضی می روید.

تفاوت ها را بپذیرید

گرچه می توان گفت كه گفت وگوی صحیح نیاز به مهارت و هنر خاصی ندارد، اما با این حال همین گفت وگوها ممكن است بسیار سازنده باشند. به شما و همسرتان امكان می دهد تا نقطه نظرات خود را ابراز و شخصیتان را تقویت كنید. در واقع درخلال بحث هاست كه طرفین درمورد تمایلات، نیازها و كمبودهای خود برای قراری بهترین رابطه، صحبت می كنند.
همچنین این روشی برای شناخت بهتر شریك زندگی است. یاد بگیرید كه تفاوت هایی كه با شما دارد و همیشه هم بد نیستند را دوست داشته باشید. به علاوه بهتر است كه برخی از دلبستگی هایتان؛ خصوصا اگر خیلی مهم و سرنوشت ساز نیستند را نیز كنار بگذارید.

از درگیری دوری كنید
مسلما بهترین روش برای برقراری مجدد گفت وگو، دوری كردن از درگیری و كشمكش است.
وقتی احساس كردید كه جو آرام شده است به حرف های همسرتان گوش دهید و به نظراتش احترام بگذارید؛ حتی اگر با افكار شما بسیار متفاوت باشد. سپس از خود سؤالات مهمی بپرسید: منشا مشكل كجاست، تا چه حد احساس مسئولیت دارم، با چه روش هایی می توان مسئله راحل كرد درحالی كه به هیچ وجه به دعوا و كشمكش نرسد. اگر به موضوع توجه داشته باشید، خیلی زود و به بهترین شكل می توانید تمایلات، خواسته ها و نیازهای همسرتان را بشناسید.
و نكته آخر...
بحث و گفتگوی شما هر طور هم كه باشد، خیلی زود می بینید كه طوفان آرام می شود. هر درگیری دركنار لحظات خوشی كه دركانون گرم خانواده دارید، به سرعت فراموش خواهد شد.

 منبع: روزنامه کیهان  
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha