دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۰
کد خبر: 44813
سلامت نیوز: بدیهی است که انسان با فعالیت و حرکت زنده است. همه ما از صبح تا شب در تکاپوی زندگی به جست وجو و فعالیت روزانه می پردازیم و بی تحرکی و سکون را زندگی نمی نامیم. اما این روزها زندگی برای بسیاری از افراد که در سنین کودکی، نوجوانی و جوانی قرار دارند و باید بیش از دیگر اقشار تحرک داشته باشند، معنای دیگری دارد زیرا رایانه، بازی های ویدئویی و تلویزیون آن ها را به نشستن های طولانی عادت داده است. به نظر می رسد در آغاز سال جدید و فرارسیدن فصل بهار بتوان با یک توصیه ساده یعنی توصیه به پیاده روی به عنوان مادر همه ورزش ها، امیدوار بود که کم تحرکی و نداشتن فعالیت ورزشی در میان افراد جامعه تا حدودی کاهش یابد.

پیاده روی که بهترین ورزش برای تمام سنین است، در واقع اولین فعالیت فیزیکی انسان از بدو تولد است. دکتر علی مظاهرنژاد عضو هیئت موسس انجمن علمی پزشکی ورزشی ایران با بیان این مطلب به خراسان می گوید: در واقع فعالیت فیزیکی هرگونه فعالیتی است که طی آن از عضلات حرکتی بدن استفاده شود و سوخت و ساز بدن افزایش پیدا کند.

خوب است بدانید هرگونه فعالیت فیزیکی تکرارشونده، هدفمند و برنامه ریزی شده ورزش نامیده می شود. این در حالی است که در بسیاری از مواقع افراد به اشتباه هرگونه فعالیت جسمانی را ورزش می نامند و تصور می کنند فعالیت فیزیکی همان ورزش است در صورتی که فعالیت فیزیکی باید طبق برنامه از پیش تعیین شده، هدفمند و تکرارشونده باشد تا برای فرد سودمند باشد.

نکته این جاست که حتی قبل از ورزش کردن، هورمون هایی در بدن ترشح می شود که به محض آمادگی برای ورزش به بهبود عملکرد جسمانی و روانی فرد منجر می شود، بنابراین حتی فکر کردن به ورزش برای بدن مفید است.

با شروع پیاده روی تمام سلول های بدن مشغول فعالیت می شود، عضلات و ماهیچه های اندام ها حرکت می کند، سوخت و ساز بدن افزایش پیدا می کند و آمادگی جسمی فرد در طول زمان با ورزش کردن بالا می رود.

دکتر مظاهرنژاد درباره مدت زمان ورزش برای بالغان و کودکان می گوید: کالج پزشکی ورزشی آمریکا به عنوان معتبرترین مرکز پزشکی ورزشی دنیا می گوید بزرگسالان لازم است ۱۵۰ دقیقه در هفته با شدت متوسط ورزش کنند. ۷۰ تا ۹۰ دقیقه فعالیت ورزشی شدید هم یکی دیگر از این توصیه هاست. حداقل زمان ورزش ۵ روز در هفته است و بنابراین توصیه می شود افراد حداقل ۳۰ دقیقه در روز ورزش کنند.

کودکان ۲ برابر بالغان نیاز به فعالیت و تحرک جسمی دارند و توصیه می شود کودکان ۶۰ دقیقه در روز فعالیت هوازی داشته باشند. این مسئله به ویژه در شرایطی که چاقی و اضافه وزن کودکان در کشورهای در حال توسعه روبه گسترش است، اهمیت ویژه ای پیدا می کند. در واقع کودکان با در پیش گرفتن فعالیت های کم تحرک، رو آوردن به بازی های رایانه ای و ویدئویی و تماشای بی رویه فیلم و تلویزیون چاق تر شده اند و یکی از بهترین راه های مبارزه با این معضل، روآوردن به فعالیت های جسمانی و ورزشی است.

وی با بیان این که در شرایط فعلی نمی توان فناوری و فیلم و کارتون را از دنیای کودکان حذف کرد، تصریح می کند: حداکثر زمانی که برای تماشای تلویزیون و بازی  رایانه ای برای کودکان توصیه می شود یک تا ۲ ساعت است در حالی که در ایام تعطیلات خانواده ها سعی می کنند از تلویزیون یا فیلم برای سرگرم کردن بچه ها استفاده کنند. توصیه اکید ما به والدین این است که با مساعدتر شدن هوا سعی کنند بچه ها را به انجام فعالیت تشویق کنند و آن ها را به پارک محله یا یک محیط ورزشی ببرند تا بتوانند تحرک داشته باشند.

از طرف دیگر می توان کودکان را به انجام پیاده روی تشویق کرد زیرا این ورزش، ارزان ترین، به صرفه ترین و مفیدترین ورزشی است که همه افراد در تمام سنین و در هر شرایطی قادرند آن را انجام دهند، پیاده روی هیچ هزینه ای ندارد، همواره امکان انجام آن وجود دارد، حتی در منزل، توصیه ما به سالمندانی که به دلایلی نمی توانند از منزل خارج شوند این است که در منزل و روزانه ۲۰ دقیقه راه بروند زیرا حتی این نوع پیاده روی برای آن ها مفید است.

خوب است بدانید حداقل زمان ورزش که بتوان از مزایای آن استفاده کرد ۱۰ دقیقه است. یعنی حتی اگر فردی ۱۰ دقیقه در روز فعالیت فیزیکی داشته باشد به سلامت جسمی خود کمک کرده است.

عضو هیئت موسس انجمن علمی پزشکی ورزشی ایران با اشاره به این که ورزش از نظر شدت انواعی دارد، توضیح می دهد: اگر فرد به هنگام فعالیت جسمی بتواند به راحتی صحبت کند یعنی با شدت کم ورزش می کند اگر بین هرچند کلمه نفس بگیرد یعنی با شدت متوسط ورزش می کند و اگر بین یک یا ۲ کلمه نفس بکشد، در حال فعالیت شدید ورزشی است.

کارشناسان به عموم مردم توصیه می کنند با شدت متوسط ورزش کنند و بیشتر توصیه های ورزشی بر این مبنا قرار داده شده است.

نکته ای که بسیاری از مردم از آن غافلند این است که پیاده روی در هر شرایطی بهتر از نشستن است. تصور عده ای این است که پیاده روی به هنگام خریدهای روزانه یا کار در منزل فایده ای برای سلامت ندارد در حالی که طبق توصیه های سازمان جهانی بهداشت بهتر است افراد خودروی خود را کمی دورتر از محل کار پارک کنند و بقیه راه را پیاده طی کنند. یا به جای آسانسور از پله استفاده کنند. البته این فعالیت ها، ورزش نیست اما فعالیت فیزیکی محسوب می شود. بنابراین به نفع سلامت جسم است و ثابت شده است که در افزایش طول عمر و بهبود وضعیت قلبی و ریوی نقش چشمگیری دارد.

بنابراین توصیه ما این است که هر زمان امکان پیاده روی وجود دارد آن را انجام دهید. اگر نسبت به تاثیر پیاده روی بر جسم خود آگاهی داشته باشیم، آن را به یک فعالیت ورزشی تبدیل می کنیم. به عنوان مثال اگر بدانیم با یک کیلومتر پیاده روی می توانیم تا ۲۰۰ کیلو کالری بسوزانیم تا ۱۰۰ گرم وزن کم کنیم، این آگاهی به ما کمک می کند تا پیگیرانه پیاده روی را ادامه دهیم.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha