سلامت نیوز: رئیس انجمن بررسی و مطالعه درد ایران با بیان این که نوزادان تقریبا از هفته بیست وششم حاملگی درد را احساس می‌کنند، گفت: در این زمان سیستم های فیزیولوژیک جنین به حدی رسیده‌است که درد را احساس می‌کند در نتیجه نوزاد به هنگام تولد، درد را حس می کند.

دکتر محمد شریفی در گفت وگو با ایسنا، درباره درد در کودکان عنوان کرد: کودکان همانند بزرگسالان تمام موارد دردهای حاد و مزمن را تجربه می‌کنند. وی اضافه کرد: بسیاری از دردها نظیرانواع سردردها، دردهای شکمی و درد اندام‌ها ممکن است در کودکان به صورت تکرارشونده دیده شود.

 البته گاهی تشخیص نادرست، برای خود پزشک، بیمار و خانواده او مشکل ساز می‌شود. وی در پاسخ به این پرسش که آیا جنبه‌های روان شناختی درد در کودکان هم مطرح است، اظهار کرد: در بسیاری از موارد ممکن است درد در کودکان جنبه عضوی نداشته و جنبه‌ روان شناختی در ایجاد درد دخالت داشته باشد. البته باید درابتدا تمام موارد منشاء ایجاد درد را بررسی کرد.

شریفی درباره باورهای نادرست در مورد دردهای کودکان عنوان کرد: بسیاری از مردم و حتی کارکنان پزشکی بر این باورند که نوزادان دارای سیستم عصبی ناکاملی هستند و نمی‌توانند مانند بزرگسالان درد را احساس کنند، برخی دیگر بر این باورند که کودکان چون بزرگسالان دردهای حاد، مزمن و تکرارشونده را تجربه نمی‌کنند و یا این که بسیاری تصور می‌کنند که درد در کودکان قابل اندازه‌گیری و ارزیابی نیست.

وی با بیان این‌ که نوزادان تقریبا از هفته بیست و ششم حاملگی درد را احساس می‌کنند، گفت: در این زمان سیستم های فیزیولوژیک جنین به حدی رسیده‌است که درد را احساس می‌کند. در نتیجه نوزادان به هنگام تولد، درد را حس خواهند کرد.رئیس انجمن بررسی ومطالعه درد درایران درباره تفاوت‌های عمده بین درد کودکان و بزرگسالان گفت: تفاوت عمده درد بین بزرگسالان و کودکان این است که به علت بیشتر بودن Plasticity در سیستم عصبی کودکان، آن ها معمولا درد بیشتری را تحمل می‌کنند. به همین ترتیب، نوزادان درد بیشتری را نسبت به شیرخواران تحمل می‌کنند.

شریفی درباره لزوم تجویز دارو در کودکان عنوان کرد: تجویز بر پایه پلکان سازمان بهداشت جهانی، تجویز مسکن‌ها در راس ساعت و نه بر حسب لزوم ( PRN )، تجویز از راه دهان، مگر در مواردی‌ که بیمار قادر به خوردن نیست و تجویز بر حسب هر بیمار و وضعیت خاص او از جمله دستورات پایه‌ای برای تجویز داروهای مسکن در کودکان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha