یك متخصص بیماری های عفونی گفت: افرادی که از آلات موسیقی استفاده می‌کنند در معرض عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی، کم شنوایی و کرامپ عضلانی هستند و باید مراقبت بیشتری داشته باشند

سلامت نیوز : دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری های عفونی در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران گفت:استفاده مشترک از سازهای دهانی موجب بروز بیماری‌های عفونی دستگاه تنفس فوقانی می‌شود.

مردانی اظهار داشت:سازدهنی، ترومپت و تمام سازهای دهانی باید کاملا شخصی استفاه شوند زیرا اگر فرد قبلی استفاده کننده مبتلا به بیماری عفونی باشد این بیماری از طریق دهان به فرد دیگر منتقل می‌شود.وی با بیان اینکه اغلب بیماری های ویروسی و باکتریایی از طریق سازهای دهانی منتقل می‌شوند خاطرنشان کرد:اوریون، آبله مرغان، سرما خوردگی، بیماری های قارچی، آفت ها و نپوموفی از جمله بیماری های منتقل شده از طریق سازهای دهانی است.
وی افزود: به علت اینکه ویروس قابلیت زنده ماندن در مخاط دهان را دارد می‌تواند به راحتی از طریق ساز دهانی از فردی به فرد دیگر منتقل شود.
 

* استفاده مدام از ساز و آلات موسیقی موجب کم شنوایی و حتی ناشنوایی می‌شود
در ادامه دکتر محسن فراقی، رئیس انجمن رانیولوژی اظهار داشت:استفاده مداوم از سازهای دهانی و دیگر آلات موسیقی موجب ضربات صوتی به سلول های مویی گوش میانی می‌شود که در دراز مدت حساسیت شنوایی فرد را کاهش می‌دهد.فراقی اظهار داشت: این افراد در ابتدا فرکانس های پایین صوتی را نمی‌شوند اما در دراز مدت قادر به شنیدن فرکانس های بالای صوتی نیز نیستند.وی با بیان اینکه برای پیشگیری از این عارضه توصیه می‌شود در فواصل کار با ساز خود استرحت کنند خاطر نشان کرد: همچنین توصیه می‌شود این افراد در معرض فرکانس بیش از 80 دسی بل نباشند.وی افزود: برای این افراد استفاده از محافظ های صوتی الزامی است.
 

* استفاده بیش از حد از آلات موسیقی موجب کرامپ عضلانی می‌شود
در ادامه دکتر سید پیمان میرشاه ولد متخصص ارتوپد گفت:سازهای موسیقی وزن زیادی دارند بطوریکه بیشترین وزن این سازها به دست و ناحیه گردن وارد می‌شود.
میرشاه ولد اظهار داشت: استفاده بیش از حد از انگشتان نیز فرد را در معرض ابتلا به کرامپ یا گرفتگی عضلات دست قرار می‌دهد.
وی با بیان اینکه این گرفتگی ها به شدت آزار دهنده‌اند و درد زیادی را به فرد تحمیل می‌کنند خاطر نشان کرد: تمرینات کششی، استفاده از آب گرم و جکوزی در کشش و تحمل عضلات تاثیر چشم گیری دارد و با شل کرن عضلات، فرد از این کرامپ در امان می‌ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha