سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۹

یك روانشناس كودك با بیان این‌ كه بازی، ضریب هوشی كودك را افزایش می‌دهد، گفت:‌ كودك در حین بازی در معرض انواع محركات قرار گرفته و ارتباطات فراوانی در ذهنش شكل می‌گیرد

سلامت نیوز : یك روانشناس كودك با بیان این‌ كه بازی، ضریب هوشی كودك را افزایش می‌دهد، گفت:‌ كودك در حین بازی در معرض انواع محركات قرار گرفته و ارتباطات فراوانی در ذهنش شكل می‌گیرد.

دكتر رامین خدابخشی در گفت وگو با (ایسنا)، درباره مزایای بازی برای كودكان، عنوان كرد: رشد مهارت‌های ظریف و عمقی حركتی، رشد تعاملات اجتماعی و برقراری ارتباط با اطرافیان، خلق آثار تازه از طریق دستكاری محیط پیرامون، رشد زبان و عواطف و رشد هوش از جمله مزایای بازی كردن برای كودكان است.وی با اشاره به این‌ كه بازی، از جمله عوامل محیطی موثر در ارتقای هوش و آی كیو در كودكان است، اظهار كرد: 70 درصد هوش در انسان ارثی و 30 درصد مابقی به صورت اكتسابی حاصل می‌شود.این روانشناس كودك ادامه داد: رشد هوشی كودك از نخستین تجارب حسی آغاز می‌شود. از این رو والدین می‌توانند امكاناتی را فراهم كنند تا تمام حواس كودك را در سنین پایین به كمك انواع بازی‌ها پرورش دهند.خدابخشی در توضیح تفاوت «آی كیو» و «ای كیو» در افراد گفت: آی كیو، نمره هوشی فرد است و از تست‌هایی كه در آن توانایی كلامی فرد و گنجینه لغاتش را مورد ارزیابی قرار می‌دهد، سنجیده می‌شود. اما ای كیو یا هوش هیجانی، به توانایی فرد در برقراری ارتباطات اجتماعی اطلاق می‌شود.

وی اضافه كرد: ممكن است فردی با وجود داشتن آی كیو پایین، از ای كیو یا هوش هیجانی بالایی برخوردار باشد.این روانشناس كودك با بیان این‌ كه بازی، آی كیو كودك را افزایش می‌دهد، اظهار كرد: در حین بازی،‌ كودك در معرض انواع محركات قرار گرفته و ارتباطات زیادی در ذهنش شكل می‌گیرد و در نتیجه رشد مغزی وی را به همراه دارد.خدابخشی در پاسخ به این پرسش كه انجام چه بازی‌هایی برای رشد هوشی كودك مناسب است، گفت: به عنوان مثال استفاده از مدادرنگی‌ها، خمیربازی، گچ، خاك رس و كاموا برای ساخت كاردستی،‌ موجب ارتقای خلاقیت در كودك می‌شود. والدین می‌توانند برای كودك خود داستان تعریف كنند و از او بخواهند داستانی بسازد و یا یك قصه نیمه تمام كه برای او تعریف كرده‌اند را كامل كند.وی ادامه اداد: همچنین والدین می‌توانند موسیقی را وارد خانه خود كنند و با كودكشان آواز بخوانند، چرا كه یك بخش از ذهن كودك، حافظه موسیقایی بوده و به هر میزان كه در فضا قرار بگیرد، بیشتر رشد خواهد كرد.

خدابخشی با بیان این‌كه گرایشات و علاقه مندی‌های كودك از حدود 3-4 سالگی خود را نشان می‌دهند، گفت: باید كمك كرد تا این گرایشات در مسیر صحیح هدایت و رشد كنند. البته باید در نظر داشت كه كودك تا حدود زیادی از والدین خود تبعیت می‌كند. به عنوان مثال مادری كه خودش اهل نواختن تار نیست به سختی می‌تواند كودك خود را به نواختن تار علاقه مند كند، چرا كه مشوق بودن مادر به تنهایی كافی نیست و كودك بیشتر به همراهی وی نیاز دارد.این روانشناس كودك در ادامه ضمن تاكید بر عدم استفاده افراطی از كامپیوتر برای انجام بازی و سرگرم كردن بچه‌ها به آن، گفت: والدین سعی كنند بازی‌های پرتحرك با كودكشان انجام دهند.وی همچنین توصیه كرد: لازم است پدر و مادر مفاهیم را از طریق بازی به كودك خود آموزش دهند، ریختن اسباب بازی جلوی بچه‌ها كافی نیست. می‌توان برای آموزش اعداد، حروف و اشكال از تكه‌های اسباب بازی استفاده كرد.خدابخشی در ادامه با بیان این‌ كه جورچین‌ها، حل جدول كلمات متقاطع، جداول اعداد چون سودوكو و انواع پازل‌ها از جمله مهم ترین عوامل در تقویت مغز به حساب می‌آیند، گفت: والدین به هر روی توجه داشته باشند كه اعتیاد به كامپیوتر در اختلال رشد كودك، كابوس‌های شبانه، افزایش وزن و تنبلی در كودكان، نقش بسزایی دارد و استفاده بیش از یك ساعت از كامپیوتر در كودكان صحیح نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha