سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 44905
سلامت نیوز: عوامل زیادی در ایجاد چین و چروک صورت دخلیند. افزایش سن، نورآفتاب، خواب ناکافی و بالاخره حرکات عادتی و نامناسب عضلات صورت از این جمله اند. ژنتیک نیز نقش مهمی در این زمینه دارد، بدین معنا که برخی نژادها پوستشان دیرتر دچار چین و چروک می شود و برخی زودتر.

دکتر بهروز باریک بین متخصص پوست و مو  درگفت و گو با فصل نامه بهداشت پوست و مو، گفت: بطور کلی پوست های سفید که در برابر آفتاب زود می سوزد، زودتر دچار چین و چروک در اثر نور آفتاب می شوند. با افزایش سن بدلیل کاهش فیبرهای کلاژن و الاستین پوست دچار افتادگی و چین و چروک می شود و در این زمینه داشتن رژیم غذایی سالم بسیار مهم است.

یکی از علل مهم ایجاد پیری پوست،رادیکالهای آزاد هستند که توسط مواد آنتی اکسیدان می توان با آنها مقابله کرد.مثلاً سبزیحات و میوه های تازه، محتوی آنتی اکسیدان های زیادی هستند که به مبارزه با عوامل مخاطره آمیز سلامت بدن کمک می کنند. بهترین رژیم غذایی برای پیشگیری از پیری پوست، رژیم غذایی متعادل و حاوی آنتی اکسیدان های فراوان است.

بهترین منابع آنتی اکسیدان ها شامل سبزیجات تازه با رنگ سبز تیره، گوشت، ماهی و چربی های غیراشباع و انواع میوه های تازه شامل این ترکیبات است. ویتامین C که در بسیاری از مرکبات و سبزی ها به وفور یافت می شود یک آنتی اکسیدان بسیار مفید است که چون دربدن ذخیره نمی شود، باید هر روز در رژیم غذایی فرد وجود داشته باشند.

برای اطمینان از وجود آنتی اکسیدان کافی درمیوه ها و سبزی ها آنها را باید خام یا نیم پز استفاده کرد، چون حرارت و نگهداری آنها در یخچال یا فریزر، محتوای آنتی اکسیدانی آنها را کاهش می دهد. مصرف کافی مایعات را در طول روز فراموش نکنید. بهتر است روازنه ۶-۸ لیوان آب مصرف نمایید. قهوه و چای و یا نوشابه منبع خوبی برای دریافت مایع نیستند. زیرا بزودی دفع خواهد کرد.

یادتان باشد که افزایش یا کاهش سریع وزن بدن تأثیر بسیار بدی روی پوست شما می گذارد. اکثر افرادی که بطور غیرعلمی ناگهان وزن خود را از دست می دهند بدلیل تحلیل چربی به صورت و رخداد چین و چروک پوست آن به متخصصین پوست مراجعه می نمایند.

اغلب آنها از ریزش موی سر نیز شکایت دارند. اضافه کردن وزن نیز می تواند موجب ترک خوردگی پوست و ایجاد استریا روی آن شود که اغلب غیرقابل برگشت می باشد. برنامه صحیح افزایش یا کاهش وزن خود را به متخصصین تغذیه بسپارید تا دچار مشکلات پوست و مو نگردید.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha