سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۰
کد خبر: 44910
سلامت نیوز: چرا لازم است بچه‌ها پول داشته باشند؟ فرزند شما از چه سنی‌ می‌تواند پولی را كه دریافت می‌كند، مدیریت كرده و بدرستی خرج نماید؟ چقدر باید به او پول بدهید و او چه كارهایی می‌تواند با این مبلغ انجام دهد؟

این سوا‌ل‌ها و صدها سوال مختلف دیگر درباره پول تو جیبی بچه‌ها وجود دارد كه هر پدر و مادری دوست دارد، بهترین جواب را برای آنها پیدا و مطابق آن عمل كند.

متخصصان می‌گویند پول توجیبی اولین چیزی است كه كودك به كمك آن می‌تواند مفهوم و ارزش پول را درك كرده و بتواند بخوبی آن را مدیریت كند.

البته باید این نكته را هم در نظر داشته باشید كه درست خرج كردن، مهارتی است كه در تمام طول زندگی برای فرزندتان مفید و مورد نیاز اوست.

البته اگر قوانین خانواده یا وضعیت مالی شما اجازه نمی‌دهد این پول را در اختیار كودك قرار دهید، ناراحت نباشید چون این مورد هم درس مهمی است كه كودك باید بیاموزد، اما اگر تصمیم دارید به فرزندتان پول توجیبی بدهید، باید نكاتی را در نظر داشته باشید:

نگرشی كه بچه‌ها نسبت به پول و نحوه خرج كردن آن به دست می‌آورند، معمولاً در خانه شكل می‌گیرد بنابراین پول توجیبی فرصتی فوق‌العاده برای آموزش نحوه صحیح خرج كردن پول و پس‌انداز آن است البته نباید آموزش نكات دیگری مانند نگه‌داری از پول در برابر دزدی، جا گذاشتن و قرض دادن آن به دیگران را نیز نادیده گرفت.

صرف‌نظر از مقدار پول، پول توجیبی دادن به كودكانی كه در سنین پنج تا شش سال هستند، مفهوم پول و شیوه صحیح مدیریت آن را به بچه‌ها می‌آموزد؛ البته تعیین سن دقیق و مناسب برای شروع این كار، ساده نیست و به شرایط و قوانین خانواده بستگی دارد.

پول توجیبی به كودك می‌آموزد باید مقداری از پولش را پس‌انداز كرده و برای داشتن چیزی كه می‌خواهد مدتی صبر كند.

اجازه دهید كودك اشتباه كند تا شیوه صحیح را بیاموزد بنابراین اگر تمام پولش را خرج كرد و برای خرید چیزی كه می‌خواست، پول كافی نداشت ناراحت نشوید.

برای خرج‌كردن پول‌های كودك باید محدودیت‌هایی منطقی و مطابق با سنش در نظر بگیرید.به عنوان مثال می‌توانید او را از خریدن آدامس منع كنید و از او بخواهید پولش را برای این مواد خرج نكند.

بهترین زمان برای پول دادن به كودك كی است؟

در این زمینه هیچ قانون كلی و مشخصی وجود ندارد. پدر و مادر می‌توانند هر زمانی كه از كودك مطمئن بودند و خودشان نیز مشكلی نداشتند، مقدار مشخصی برای پول توجیبی فرزندشان در نظر بگیرند بنابراین هر وقت احساس كردید كودك می‌فهمد برای خرید كردن باید پول بپردازد، درك می‌كند خرج‌كردن تمام پول در یك روز به معنای تمام شدن آن و بی‌پول ماندن است یا این‌كه برای خرید ناهار در مدرسه یا سوار شدن به اتوبوس به پول نیاز دارد، این كار را شروع كنید.

مقدار پول هم به شما بستگی دارد و باید مبلغی مناسب با توجه به بودجه خانواده و هزینه‌هایی كه كودك می‌پردازد (مواردی مانند پول ناهار مدرسه) تعیین شود.

منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha