وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخیرا طرح مقاوم‌سازی‌ بیمارستان‌ها را مقرون به صرفه ندانسته و طرح تخریب بیمارستان‌های قدیمی و ساخت بیمارستان‌های جدید با امکانات روز را مد نظر قرار داده است.

سلامت نیوز: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخیرا طرح مقاوم‌سازی‌ بیمارستان‌ها را مقرون به صرفه ندانسته و طرح تخریب بیمارستان‌های قدیمی و ساخت بیمارستان‌های جدید با امکانات روز را مد نظر قرار داده است.

وزیر بهداشت نیز اخیرا در این باره سخن گفته بود و بر ساخت بیمارستان‌های جدید به جای بیمارستان‌های فرسوده تأکید کرده بود، به منظور بررسی ابهامات موجود درباره امکان اجرای طرح ساخت بیمارستان‌های جدید به جای بیمارستان‌های فرسوده با دکتر شاهرخ رامین، نماینده دماوند و فیروزکوه و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در پی می‌آید.

وزیربهداشت به تازگی در اظهاراتی به این نکته اشاره کرده است که اگر اقدام به بازسازی و مقاوم‌سازی‌ بیمارستان‌های فرسوده در برابر زلزله کنیم هزینه مقاوم‌سازی‌ بیمارستان‌ها بیش از 120درصد است و به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست که بیمارستان‌ها مقاوم‌سازی‌ شود بنابراین ناگزیر هستیم به سوی ساخت بیمارستان‌های جدید حرکت کنیم، آیا شما نیز بازسازی بیمارستان‌ها را مقرون به صرفه نمی‌دانید؟ یا اینکه براین باور هستید که برخی از بیمارستان‌ها را باید بازسازی کرد و برخی دیگر را به‌دلیل فرسودگی بیش از حد نمی‌توان بازسازی کرد و در نتیجه باید نسبت به ساخت بیمارستان‌های جدید اقدام کرد؟

احتمالا خانم وزیر نظر دفتر فنی وزارت بهداشت را در این باره ملاک قرار داده‌اند و قطعا این اظهار نظر بر پایه اظهارات کارشناسی بیان شده است. البته تصور می‌کنم نمی‌توان قانون کلی را درباره تمام ساختمان‌ها تدوین کرد. بعضی از ساختمان‌ها اگر بازسازی شوند هزینه کمتری دارند. اما همانگونه که خانم دستجردی نیز در سخنانشان اشاره کرده شیوه دیگری نیز مبنی بر خرید زمین در جایی دیگر و احداث بیمارستان جدید به جای بیمارستان فرسوده وجود دارد.

بنابراین باید در نظر داشت که پرونده بیمارستان‌های فرسوده باید به‌طور جداگانه و با کار کارشناسی مورد بررسی قرار بگیرد. البته به‌دلیل فرسودگی بیش از حد بسیاری از بیمارستان‌ها در کشور من هم با نظر وزیر بهداشت در این باره هم‌عقیده هستم و تصور می‌کنم در مواردی درصورتی که به جای بیمارستان‌های فرسوده بیمارستان‌های جدید ساخته شود هزینه کمتری صرف این امر خواهد شد. اما موارد زیاد دیگری هم وجود دارد که می‌توان با بازسازی یک بیمارستان در هزینه صرفه‌جویی کرد.

یعنی به‌نظر شما به جای بیمارستان‌های قـدیمـی‌تـر و فرسـوده‌تر بایـد بیمارستان‌های جدید ساخت و بیمارستان‌های جدیدتری که کمتر دچار فرسودگی شده‌اند را بازسازی کرد؟

مثالی می‌زنم یک زمان است که درباره برخی آثار تاریخی یا فرهنگی صحبت می‌کنیم. به‌رغم اینکه قدمت این ساختمان‌ها در برخی موارد بالاست اما هیچ‌کدام از اینها در معرض تخریب قرار ندارند و استحکام بسیار بالایی دارند و بنابراین نیاز به بازسازی آنها وجود ندارد. در نتیجه نمی‌توان قدمت را آنگونه که شما می‌گویید به‌عنوان تنها معیار برای بازسازی یا ساخت دوباره بیمارستان‌ها مدنظر قرار داد.

باید برای بازسازی یا ساخت مجدد یک بیمارستان همه معیارهای فنی و مهندسی و اقتصادی را در نظر گرفت.

وزیر بهداشت در مورد تخت‌های بیمارستانی نیز سخن گفت و اعلام کرد که هم اکنون 35هزار تخت بیمارستانی در دست ساخت داریم و طی یک‌سال گذشته 18هزار تخت بیمارستانی به بهره‌برداری رسیده‌است و در حال ساخت و طراحی بیش از 77هزار تخت بیمارستانی هستیم، الان ما تا چه اندازه به تخت‌های بیمارستانی جدید نیاز داریم؟

ما برای جبران کمبود فضاهای درمانی و آموزشی باید طبق برنامه عمل کنیم اگر بخواهیم به سرعت کمبودهای خود را در این زمینه و بویژه تخت‌های بیمارستانی جبران کنیم موضوعات و مشکلات جدید را ایجاد خواهد کرد و به این دلیل است که باید طبق برنامه مدونی که طرح کردیم به تدریج گام‌هایی را در این زمینه برداریم تا به مشکلات برنخوریم البته ما اکنون از برنامه‌های تدوین شده برای بازسازی بیمارستان‌ها و فضاهای درمانی عقب هستیم و ناگزیریم لااقل ابتدای کار سرعت بیشتری به بازسازی امکانات بیمارستانی خود دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha