سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۵

خیلی ها فکر می کنند روان درمانی فقط حرف زدن است در حالی که به کارگیری تکنیک های بسیار گسترده و مختلف در پیشگیری و درمان بیماری های عصبی و روانی مؤثر است

سلامت نیوز : مسعود مظفر، کارشناس ارشد روان شناسی بالینی در گفتگو باشگاه خبرنگاران گفت: برای آشنایی بیشتر شما به برخی از این تکنیک ها اشاره می کنیم.

 

1) تکنیک آموزش افزایش مهارت های بین فردی
مظفر تصریح کرد: این تکنیک برای افزایش مهارت های بین فردی طراحی شده که عبارت است از آموزش چگونگی ابراز عقیده_احساس و افکار به صورت مناسب است.
وی ادامه داد: این تکنیک در روابط بین شخصی مثل اختلافات زناشویی_افسردگی_اختلالات جنسی_رفتارهای پرخاشگرانه و مورد سوء استفاده قرار گرفتن کاربرد دارد.
 

2)تکنیک حل مسئله
این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی اظهار کرد: حل مسئله یک تکنیک درمانی روان شناختی است که مراجعه کننده از این طریق یاد می گیرد از مجموعه آگاهی ها، دانش و منابع موجودی که در اختیار دارد بر حل مسئله یا مشکلی که با آن مواجه است استفاده کند.
وی با بیان این مطلب ادامه داد: نداشتن مهارت حل مسئله می تواند اختلال های گوناگون روانشناختی (مثل افسردگی و اضطراب) و یا مشکل هایی در ازدواج و تربیت فرزند ایجاد می کند.
 

3) تکنیک آموزش شناسایی رفتارهای نادرست
مظفر عنوان کرد: مراجعان با آموختن این روش می توانند رفتارهای نادرست خود را بشناسند و با ترک آنها رفتارهای مناسبی را جایگزین کنند.
 

4) تکنیک مدیریت استرس
این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در ادامه گفت: این تکنیک از مجموعه ای از شیوه های درمانی تشکیل شده است که ریلکسیشن یکی از آنهاست.
وی در ادامه مطلب خود افزود: ابتدا مراجعه کننده در مورد اثر استرس بر رفتار و سلامت، آموزش می بیند، سپس با کمک درمانگر عوامل استرس زا را شناسایی می کند تا بتواند با روش هایی مثل ریلکسیشن یا انواع مراقبه ها استرس های خود را مدیریت کند و به آرامش برسد.
 

5)آموزش مهارت های کلامی و غیر کلامی
مظفر گفت: مهارت های اجتماعی شامل طیف وسیعی از رفتارها، مانند گرمی و صمیمیت در روابط، سهولت در گفتگو، ابراز همدلی، تماس چشمی و به طور کلی مهارت های کلامی و غیر کلامی برقراری ارتباط است.
 

6)تکنیک تغییر باورهای مشکل زای افراد
مظفر تصریح کرد: این تکنیک به مراجعان کمک می کند تفکرات ناسالم خود را بشناسند و به پیامدهای منفی آن توجه و تفکرات سالم تر را جایگزین کنید.
 

7) تکنیک مهار و مدیریت خشم
مظفر در ادامه گفت: از این روش برای مهار خشم و پرخاشگری استفاده می شود زود عصبانی شدن، از کوره در رفتن، داد زدن، پرتاب اشیاء و یا شکستن آنها، در را بهم کوبیدن و زدن خود و دیگران نمونه هایی از خشم و پرخاشگری هستند.

8) تکنیک تغییر عادت ها
مظفر تشریح کرد: در این روش به مراجعان آموزش داده می شود که عادت های ناسالم خود را بشناسند و از عادت های سالم متضاد با آنها برای ترک عادت مشکل دار استفاده کنند.
وی در ادامه بیان کرد: از این تکنیک در درمان اختلال هایی مثل مکیدن انگشت، پلک زدن شدید و کندن مو استفاده می شود.
 

9) تکنیک مواجهه
این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی گفت: مواجهه روشی است که در آن شخص با هر محرکی که در او ایجاد رفتار یا هیجان نامطلوب می شود روبرو می شود.
وی در ادامه مطلب خود افزود: به طور مثال کسی را که ترس شدید از ارتفاع دارد برای اینکه به اصطلاح ترسش بریزد وی را مقابل این محرک قرار می دهند که در مقابل این محرک (ارتفاع) واکنش نامطلوب (ترس و فرار) نشان ندهد.
 

10) تکنیک پذیرش
مظفر عنوان کرد: پذیرش به معنای شناسایی و قبول رویدادهای ناخوشایندی است که نمی توان کنترلی برآنها داشت.
وی خاطرنشان کرد: که در این تکنیک درمانگر با استفاده از روش هایی مثل انواع مراقبه ها به مراجعه کننده کمک می کند تا مسائل تغییر ناپذیری که باعث ایجاد نقش یا احساس های دردناک می شوند بپذیرد و خود را از فشارهای روانی برهاند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha