مدیركل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان انتقال خون ایران با اعلام این كه شماره تماس مردمی 09600 در تمام اوقات از شبانه روز پاسخگوی سوالات هموطنان سراسر كشور در زمینه اهدا خون خواهد بود، گفت: همچنین پایگاه اطلاع رسانی سازمان انتقال خون به نشانی اینترنتی www.IBTO.ir پنجره‌ای برای دریافت انتقادات و پیشنهادات هموطنان در این زمینه است.

دكتر محسن منشدی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به فرا رسیدن 24 خرداد ماه مصادف با 14 ژوئن، روز جهانی اهدا كنندگان گفت:‌ در این روز با حضور جمعی از مسئولان ارشد كشوری از 24 اهدا كننده خون (8 زن اهدا كننده، 8 اهدا كننده جوان و 8 نفر از مشاغل مختلف) تقدیر و هدایایی به رسم یاد بود اهدا می‌شود.

وی ادامه داد: در این روز همزمان با ایران در 120 كشور از سراسر دنیا با هدف تكریم اهدا كنندگان و توجه بیشتر به مقوله اهدای خون جشنی برپا می‌شود.

مدیركل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان انتقال خون ایران افزود: در ادامه این مراسم در حركتی نمادین از سوی مصرف كنندگان خون از بیماران تالاسمی، هموفیلی و كودكان سرطانی، به اهدا كنندگان شاخه گلی اهدا می‌شود.

وی به شعار روز جهانی اهدا كنندگان با عنوان خون سالم، مادر سالم و نوزاد سالم اشاره كرد و یادآو رشد: با توجه به این كه محوریت شعار امسال روز اهدا كنندگان خون بانوان است، بنابراین می‌كوشیم كه به جمعیت زنان اهدا كننده كشور اضافه شود.

منشدی با بیان اینكه 91 درصد اهدا كنندگان ایرانی مرد و 9 درصد زن هستند، گفت: ‌باید مشاركت بانوان ایرانی در اهدا خون افزایش یابد.

مدیركل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان انتقال خون ایران زیبا سازی و مناسب سازی فضای فیزیكی اهدا خون را سیاستی در جهت تكریم ارباب رجوع برشمرد و یادآور شد: در سال گذشته با 20 درصد رشد بالغ بر یك میلیون و 600 هزار واحد خون اهدا شد و هم اكنون 99 درصد از اهدا خون كشور داوطلبانه و یك درصد به روش جایگزین تامین می‌شود.

وی در ادامه به اجرای طرح‌های كشوری 25 در 25 و 10 در 10 برای جلب مشاركت مردمی جهت اهدا خون اشاره كرد و توضیح داد: در طرح 25 در 25 نوجوانان از 17 تا 25 سالگی 25 بار خون اهدا می‌كنند. این در حالیست كه به موجب طرح 10 در 10 هم هر فرد بایستی 10 نفر را برای اهدا خون هدایت كند.

منشدی در خاتمه با تاكید بر اینكه برای جلب مشاركت بانوان در اهدای خون ضمن اجرای برنامه‌های آموزشی در دبیرستانهای دخترانه قرص آهن هم تجویز می‌شود، یادآور شد: زیرا از علل عدم گرایش زنان برای اهدای خون شیوع كم خونی در این قشر از جامعه است.

گفتنی است، به مناسبت 24 خرداد روز جهانی اهدا كنندگان در سالن فدراسیون هندبال مسابقه فوتبالی بین پیشكسوتان تیم ملی و هنرمندان برگزار می‌شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha